USA - Las Vegas

13 augustus 2017 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

‘Wat een gekkenhuis‘, we heben er geen andere woorden voor! We hebben nog nooit van ons leven zoveel gokkende mensen bij elkaar gezien. Of het nou ons eigen hotel is of diegene waar we voor een show naar binnen zijn gegaan, alles draait om de tafels. Allemaal knipperende lichtjes op de gokkasten. Je ziet enkele beroepsgokkers maar het merendeel zijn toeristen die er ongelofelijk veel geld doorheen jagen. Je mag nagenoeg in Amerika nergens meer publiek roken behalve in Las Vegas in de casino's maakt het niets uit. Het is de grootste en gevarieerdste amusementsindustrie ter wereld. Winkelcentra, chique restaurants en luxe themacasino's. Je kan zo van het ene land naar het andere. Parijs, Rome, Rio, Venetië en New York is allemaal op 1 dag te bezoeken.
Er staat eigenlijk geen maat op Las Vegas, het is bijna grootheidswaanzin geworden. De woestijnstad heeft 14 van de 20 grootste hotels ter wereld en telt 150.000 hotelkamers om de ca. 40 miljoen mensen per jaar een slaapkamer te bieden. Waaronder die van Mr. and Mrs. Whiteman. Hahaha!

In de jaren o.a. door de bouw van de Hooverdam ontstond er in en rondom Las Vegas een gebied met arbeiders en werd gokken gelegaliseerd. Net na de 2e wereldoorlog beleefde de stad, vooral door toedoen van de maffiabazen, zijn eerste grote bloeiperiode. Toen schoten de gokpaleizen als paddenstoelen uit de grond. Ook veroverden de publieksmagneten, de ‘Rat Pack’ genaamd, Frank Sinatra, Sammie Davis Jr. en Dean Martin de showwereld van Las Vegas. Eind jaren 60 werd het eerste themacasino gebouwd ‘Rome‘ en werd de 2e bloeiperiode ingeluid. Steeds meer grote casino’s namen dit in de loop der jaren over en bouwden Las Vegas uit tot de stad wat het nu geworden is.

Op de ‘Strip’ zijn de kopieën absoluut van gelijke waarde met de originele versies van de bouwwerken. Er zijn vast mensen uit Iowa en Utah die nadat ze helemaal boven in de Eiffeltoren geweest zijn het dan niet meer nodig vinden om nog naar Parijs af te reizen. Tijdens het wandelen kom je langs de beroemde dansende fonteinen van het Belaggio hotel. Verder heb je o.a. het antieke Rome, Rio, Canal Grande van Venetië, New York, we hebben ook gelopen op ‘The Walk of Stars’ van Las Vegas. Bizar gewoon, het bruist gewoon 24/7 door! Hadden vanavond een echte Vegas show geboekt, je kent dat wel met van die mooie meiden met complete verentooien en de eerder genoemde ‘Rat Pack'.

Na afloop hebben we op de strip nog een wijntje gedronken en zijn naar ons hotel gelopen. Marianne ging  alvast naar de kamer. Ik ging in het casino even wat geld pinnen. We hadden in Mammoth Lakes van een Amerikaans stel een tip gekregen. Achter een automaat kruipen met een handje vol dollars en wachten totdat je door de bediening gesignaleerd wordt. Je krijgt dan gewoon gratis drank. Ik kon de verleiding niet weerstaan om het even uit te proberen. Paar dollarflappen in de eenarmige bandiet gepropt en hopen dat hij viel. En………nou nee hoor! Moet me gewoon 28 augustus weer melden op kantoor. Maar wel m’n gratis Sauvignon blanc te pakken!

Later…

1. Peter Paul:
    15 augustus 2017
    Wat een gave ervaringen maken jullie mee! Even wegdromen in een andere wereld! Geniet er nog van!