Alberobello en Matera

19 augustus 2018 - Matera, Italië

Slapen in een trullo is toch echt wel iets aparts. Eigenlijk heb je het idee dat je in een sprookjeslandschap beland bent. Mar zei bij het wakker worden vanochtend tegen me ”Goedemorgen kabouter Plop”! Nou ja….. kan je nagaan wat zo’n huisje met je doet! Hahaha, geweldig om een keer mee te maken.

We zitten middenin de vallei dus kunnen van hieruit makkelijk de omgeving verkennen. Sowieso stond Matera op het programma. Marianne opperde om vooral toch eerst naar Alberobello te gaan. Voor de drukte uit. Nou ze had het goed gezien. We konden hier nu redelijk rustig door heen wandelen zonder veel toeristen. Alberobello is namelijk onmiskenbaar de trullihoofdstad van de regio. Hier staan meer dan veertienhonderd van deze typische huisjes. Prachtige plaatjes geschoten.

Vervolgens hebben wij onze weg vervolgd naar Matera. Veel over gelezen maar ook in Nederland al gehoord dat we deze plaats beslist aan moesten doen. Nou, we kunnen zeggen hier beslist geen spijt van te hebben dat we hier naartoe gereden zijn. Wat een pareltje is dit. Staat bekend als de beroemdste grottenstad ter wereld.  Sinds 1993 ook opgenomen op de UNESCO werelderfgoedlijst. Het waarom, heb je even, moeten jullie maar ‘googelen’ maar het is fantastisch om door deze plaats te wandelen en te bezichtigen. We zijn ook nog in het eerste gedeelte, met een helaas onverstaanbare gids, ondergronds geweest. Indrukwekkend vonden we het in ieder geval wel. Voor de lunch zijn we afgedaald in de historische stad en kwamen bij een heel gastvrij restaurantje terecht. Het was briesend heet vandaag en hadden gelukkig nog net het laatste tafeltje in de schaduw. Heel vriendelijke gastheer uit Napels, die voor een Italiaan heel goed Engels sprak. Als antipasta twee heerlijke salades en als secundi piati gegrilde kip met aardappels uit het as. Voortreffelijk gegeten en aangevuld met een Vino bianco uit de Basilicata regio. Kortom een gevonden (mid)dag. Dit zijn die momenten waarom we zo van het Italiaanse leven houden. Super.

Op ons gemakje teruggereden naar ons onderkomen en nog een uurtje of twee in de tuin bij het zwembad gelegen. Hier kwamen we ook Michel, Petula, Emma en Quint (Gezellig gezin uit Nieuw Vennep, hoe klein is de wereld hè) weer tegen.

Vanavond hebben we een Trullo-etentje, allemaal streekgerechten met opnieuw livemuziek. Vallen dus weer met onze neus in de boter. Ongekend! Gaan ons dus even opkalefateren (Niet zoveel voor nodig toch… hahaha)!

Morgen verplaatsen naar Polignano a Mare.

Ciao, later…

1. Sylvia van Bakel:
    20 augustus 2018
    Tè leuk zeg die huisjes 👍😂
  2. Henk den Butter:
    20 augustus 2018
    Prachtig stadje he. Weer mooi verteld en mooie foto’s! Geniet nog jullie
  3. Veegertjes:
    Heel bijzonder 👍🏼😁
  4. Willem Witteman:
    21 augustus 2018
    prachtig he die huisjes en de verhalen er achter ,over de daken en het tot stand komen daar van. prachtig jullie hebben nog veel tezien . zet hem op