Amallfikust - Kustweg langs Positano en Amalfi

9 augustus 2018 - Amalfi, Italië

Vandaag heel rustig opgestart. Na het ontbijt zijn we ca. 10u15 vertrokken. Zijn gaan toeren langs de Amalfikust aan de Tyrreense zee. Het ligt aan de zuidkant van het schiereiland van Sorrento. Steile kliffen, prachtige kleurrijke dorpjes, meestal verscholen in een inham tegen een berg aan.

Onderweg kregen we trek in een espresso. Bij een hotel/restaurant gestopt. Nou dit was wat zeg, moest m’n mouwloze hemdje verwisselen voor een T-shirt. Autosleutels inleveren en met de lift naar het terras. Beneden begrepen we waarom! Wat een luxe, eigenlijk decadentie. We kregen onze espresso’s geserveerd met een dekseltje! Hahaha. Toen we weggingen, werd onze auto voorgereden! Nou ja…. Wel een geweldige locatie.

Zo ook Positano, van oudsher een havenstadje nu volledig drijvend op het toerisme. Je hebt het idee dat er geen andere weg is dan omhoog. De oude, roze en witte huizen en de smalle steegjes met ontelbaar veel trappetjes lijken wel tegen de rotsen te zijn geplakt en doen je helemaal wegdromen. Er zijn hier ook nog heel veel ambachtswinkeltjes te vinden.

Halverwege zijn we gestopt voor een gezonde lunch. Kozen beiden voor de gegrilde zeebaars en groenten. Als bijgerechten een salade met mozzarella/tomaat en een salade met rucola/tomaat. Uiteraard een karafje Vino bianco om het geheel weg te spoelen.

Daarna de weg vervolgd naar Amalfi. Net als Positano staat ook dit dorpje niet voor niets op de UNESCO werelderfgoedlijst. Dwalend door de kleine steegjes, beetje shoppen, beetj proeven, de beste limoncello (Sorrento) komt uit deze streek. De citroenen die ze hier speciaal voor verbouwen lijken wel handballen, wat een joekels. In een strandtent, turend over zee, de trip afgesloten met een biertje en cola. Vanavond hebben we pizza-avond bij ons hotelletje. Prima naar ons zin gehad hier.

Ga nog een sigaartje roken. Morgen gaan we verkassen naar Maratea.