Sicilië - Palermo en Castellammare del Golfo

28 juli 2015 - Castellammare del Golfo, Italië

Vanochtend stond om 07:00uur het wekkertje. We gingen verplaatsen naar Castellammare del Golfo met eerst een tussenstop in Palermo. Koffer pakken, lekker douchen en dan als eerste fris aan het ontbijt. De vrouw des huizes had lekker roerei voor ons gemaakt en samen met yoghurt met muesli en goede koffie begonnen wij onze dag.

Wij verblijven inmiddels nu 10 dagen op Sicilië en de eilanden maar Palermo is kwa rijden toch van een andere orde. Hier is het allemaal wat brutaler, haantjes gedrag, wie het meeste lef heeft gaat voor. Normaal pik je zoiets niet, maar met je huurauto en de gevolgen bij eventuele schade, nu neem je het voor lief. We hadden gewoon als locatie "Kathedraal van Palermo" op de TomTom ingetypt dus zaten middenin het centrum. Een mannetje zat wat bij te verdienen en had een mooi plaatsje voor ons autootje. € 2,00 p/uur in het centrum van Palermo is dan geen geld toch! Je kunt er niet omheen, bij Palermo denk je aan maffia. Het is niet zichtbaar maar af en toe wel merkbaar. Langs de snelweg aan het begin van de stad staat een grote obelisk ter nagedachtenis aan de onderzoeksrechter Falcone die in 1992 door een autobom om het leven kwam. Toch heeft de stad zoveel meer te bieden. Wij hebben er 4 uur rond gewandeld maar lang niet alles gezien. Als eerste de "Cattedrale di Palermo". Een zachtgele kathedraal uit de 12e eeuw, het is net of je een ansichtkaart binnenwandelt. Wij zijn ook bovenop geweest en dan heb je een prachtig uitzicht over de stad. Verder het "Quattro Canti", een plein met 4 verschillende muren (stadswijken), destijds het symbool van stadsvernieuwing van Europa. "Fontana Pretoria" de fontein met prachtige beelden. En nog zoveel meer, teveel om op te noemen, je hebt hier eigenlijk wel 2 volle dagen voor nodig om alle bezienswaardigheden te doen.

Terwijl we door de stad liepen, kwamen we langs een Italiaanse coiffeur, zeg ik tegen Mar "Nu ik toch een baardje laat groeien, wil ik ook wel een keer meemaken hoe het voelt als hij door een kapper getrimd wordt". Van het een kwam het ander en uiteindelijk heeft hij me gewassen, geknipt en getrimd. Gaaf hoe of het hier toegaat.

Zodra we het oude gedeelte van Castellammare del Golfo binnenreden voelden we ons al direct thuis. We zijtten in een klein hotelletje met uitzicht over de haven. Ons ontvangst was allerhartelijkst met een koud flesje "Vino bianco secco". Voor vanavond is het ook niet moeilijk waar te gaan eten, er zitten diverse heel gezellig uitziende visrestaurantjes. Wel zo lekker en makkelijk op de eerste dag hier. Morgen verkennen we het oude plaatsje wat verder. We hebben de reistassen naar boven gebracht en de fles ontkurkt. Op ons balkonnetje geproost en heerlijk in het zonnetje een glaasje gedronken. De rest voor later. We zijn in onze zwemkleding gestapt, hebben onze handdoeken gepakt en lekker een paar uurtjes aan het strand geweest. Na terugkomst, ca. 19:15uur, hebben we lekker gelounched en opnieuw een glaasje wijn gedronken in de haven. Een soort maffiabar vonden wij, haha! Een gast met een fotomodel naast zich werd door iedereen met een handje begroet en continu uitbetaald. We snapten er niets van maar vonden het wel leuk om te zien maar ook vreemd en apart!

We zijn even gaan opfrissen om van een vismaaltijd te gaan genieten. Voorgerecht: tonijnsalade en een tartaar van tonijn, Hoofdgecht: Gegrilde Orata (Dorade) en gegrilde tonijn met sesam tezamen met een groene salade. Super!  Heerlijk genoten. Je hebt samen wel eens van die geluksmomenten, nou die hebben we zeker hier. We zijn zojuist teruggekomen, Marianne ging op bed liggen en ik  zit hier lekker, in alleen m'n onderbroek op ons balkonnetje m'n verslag te schrijven. Heb m'n laatste cubaanse sigaar opgestoken en als digestief een klein wijntje toe genomen. Het is 23:45uur en nog altijd 26gr. Hoe mooi kan het leven zijn. Later...