Dag 10 – Galway, Salthill, Casla, Clifden

2 augustus 2021 - Clifden, Ierland

Gisterenavond na het eten in de pub nog na geborreld met hetzelfde Ierse jonge stel van de avond ervoor in het restaurant. Ook kwamen we een Nederlands stel tegen die we al gezien hadden in Killarney. Dus met z’n zessen beetje de dag doorgebabbeld.

Vanochtend bijtijds opgestaan, spullen gepakt en aan ontbijt geschoven. Onze eiwitten, yoghurt met muesli en granula en daarna een omelet gevuld met groente en bacon. Het 8min. eitje voor Mar, hier stond deze keer een poppetje opgetekend met een mondje naar beneden omdat we vertrokken. Hoe leuk. Afscheid genomen van Pauline en Gary. Ze zitten in ons hart.

Hoe mooi het was gisterenmiddag, vertrokken we vandaag met het Ierse weer. Dat betekent dus, regen, meer regen en nog eens regen. Onze route liep over Galway. Hier zijn we gestopt om de stad in te gaan. Regenponcho’s aan en ‘GO’! We zijn begonnen met cultuur, dus eerst naar de Kathedraal. Ook al hadden we de beste bedoelingen, het weer werd alsmaar slechter dus besloten de shoppingmal binnen te gaan. Hier hebben we eerst lekker koffie gedronken en daarna nog wat geshopt. Terug in de auto voor de kustroute gekozen, Richting Salthill en daarna de Connemara streek in. Je rijdt door een gebied met diepe inhammen met heel veel eilandjes en over heel kleine landweggetjes gehobbeld door veengebied. Hier wordt nog altijd volop veen gestoken (ook machinaal), veel van de turfblokjes zie je langs de weg liggen. In de verte zagen we ook de hoge bergen in de mist/bewolking liggen.

Uiteindelijk Clifden binnen gereden. Dit is een klein, gezellig stadje met leuke pubs waar we er bij een zijn blijven hangen. De zon was inmiddels weer doorgebroken en we zaten lekker aan een tafeltje op het dorpspleintje. Ik heb me er opnieuw gewaagd aan een Guinness en het is net als met het rijden, ‘Je moet er even doorheen’ ze beginnen opeens te smaken hahaha! We zijn hier ook blijven eten. Ik nam een mosselpan en Mar wilde het toch eens geproefd hebben en ging voor de ‘Ierse STEW’. Nou....dat blijft een eenmalige gebeurtenis. Morgen hopen we de pub te kunnen vinden waar we de traditionele Ierse muziek kunnen horen. Ook gaan we op zoek naar het Connemara Smokehuis. Hier wordt de vis nog altijd op traditionele wijze gerookt. Maar dat gaan we morgen ontdekken.

Nu zitten we in de tuin van onze nieuwe B&B, met het gezang van een merel op de achtergrond, sigaar in het hoofd en ben bezig ons verslag te schrijven. Het gaat het hier dus alle kanten op met het weer. ’s Morgens meest minder, ’s middags tot heden zonnig en goed. Maar is absoluut geen garantie. Hier in de tuin is het prachtig nu, maar zo aan het water word ik langzamerhand lek geprikt dus ga naar binnen. Vanuit de huiskamer hebben we hetzelfde zicht, maar geen ‘MUGGEN’!

Later...

1. Leon:
    2 augustus 2021
    Ziet er allemaal fantastisch uit!
    Tip voor morgen: neem een halve zijde gerookte zalm mee naar huis
  2. Henk den Butter:
    3 augustus 2021
    Weer prachtig wat de laatste dagen geschreven is. Mooie dagen nog. Gr
  3. Sylvia van Bakel:
    3 augustus 2021
    Ik ben helemaal enthousiast geworden. Ga zeker een keer jullie route rijden 👍🍻