Dag 15 Onze laatste dag op het schiereiland Reykjanes

5 september 2022 - Keflavík, IJsland

We hadden het gewoon niet beter kunnen treffen deze vakantie. Ook onze laatste dag starten we gewoon met een strakblauwe hemel. We hadden poncho’s meegenomen in de koffer maar hebben ze er niet uit hoeven halen. Met uitzondering van onze eerste dag ’s middags en een paar spetters tijdens een verplaatsing is er geen drup meer gevallen.

Uiteraard beiden weer gebruik gemaakt van de heerlijke douche. Na het ontbijt onze spullen voor de laatste keer ingeladen en richting Reykjanes. Dit schiereiland heeft heel veel vulkanische en geothermische activiteit, getuige de laatste vulkaanuitbarsting van een maand geleden.

Als eerste zijn we naar de basaltzuilen van Gerðuberg geweest. Dit is een rij perfect gevormde zeshoekige basaltzuilen die langs een klif lopen aan de zuidkant van het schiereiland. Het lijkt heel erg op een vestingmuur.

Om naar Reykjanes te komen hebben we de Hvalfjörðurtunnel genomen. Deze maakt deel uit van de Ringweg nr. 1 en de weg die Reykjavík verbindt met het westelijke en noordelijke deel van IJsland. Het verkort de route ongeveer 42 km. Anders moet je rond de oever van het fjord. De tunnel (± 6 km), waarvan 3.750 m onder de zeebodem.

Vervolgens naar het geothermische gebied Krýsuvík. Dit zijn opnieuw kokende modderbronnen, waaiende stoomopeningen en een prachtig kleurenpalet. Niet de eerste keer maar blijft mooi.

Daarna uiteraard naar de locatie van de laatste vulkaanuitbarsting (Fagradalsfjall). We zijn helemaal naar de voet van het lava gelopen. Voelt nog warm aan maar verbaasde ons hoe snel hij afkoelt (nu 14 dagen geleden dat hij gedoofd is) en het ruikt naar verbrande brikketjes.

Als laatste naar de Blauwe Lagune, Het ‘Blue Lagoon’ geothermische zeewater staat bekend om zijn positieve effecten op de huid. Het zal wel, maar was zo druk dat wij dachten, gezien corona etc., laat maar! Het buitengebied ziet er overigens geweldig uit.

Als we zelf op de afgelopen 15 dagen terugkijken, kunnen we zeggen dat IJsland met geen enkel land die we tot heden bezocht hebben te vergelijken is.  We waren ontzettend nieuwsgierig en het heeft in ieder geval, met uitzondering van het zien van de Papegaaiduiker en de Aurora Borealis (Noorderlicht), aan onze verwachtingen voldaan.

Waarom IJsland?
Vooral door z'n veelzijdigheid o.a. bergen (mooie vergezichten), gletsjers, ijsblokken, watervallen, wildlife,  vulkanen, lavavelden, zwarte stranden, geisers, modderpoelen. Kortom prachtige natuur. Maar ook de gastvrijheid en eenvoud van de mensen, regenboogvlag en strepen op straat en vooral heel veel schapen en paarden!

Wat is ons ook opgevallen?
Geen goedkoop land, streng alcoholbeleid, max. 90km/uur in heel het land, veel Oostblok personeel in bediening, dunbevolkt, maanlandschappen tussen oosten en noorden (saaiheid dus).

Concluderend zeggen wij dat we opnieuw een supervakantie achter de rug hebben!

Hiermee sluiten we ons blog en hopen een aardige indruk achter gelaten te hebben van IJsland zoals wij het gezien hebben. Al die IJslandse namen hebben jullie op de koop toe moeten nemen, maar helpt mij bij het maken van m’n fotoboek. Bedankt allemaal voor de leuke reacties die we mochten ontvangen tijdens onze reis. Volgend jaar een nieuwe bestemming.

Groet Marianne en Wilbert

1. Mirelle:
    6 september 2022
    Tof mensen! Mooie verhalen, prachtige vakantie in een heel bijzonder land!
  2. Willem en Anita:
    6 september 2022
    Elke ochtend was het weer een feestje te lezen wat jullie weer gezien en beleefd hadden. Veel mooie bijzondere natuur gezien. Indrukwekkend dat IJsland. Bedankt!
  3. Mir en Rich:
    6 september 2022
    Wat heerlijk om alles weer te lezen! Prachtige verhalen en de foto's. Wauw!!
  4. Ad de Groot:
    6 september 2022
    Bedankt dat jullie ons weer hebben meegenomen op jullie ontdekkingsreis/vakantie door IJsland, was weer een genot om te lezen en de foto's te zien. Goede reis naar huis!
    Groetjes Monique en Ad
  5. Sjeeltje:
    6 september 2022
    Dank voor jullie mooie verhalen en foto's en tot snel !
    X
  6. Anita Peerdeman:
    6 september 2022
    Weer een prachtige reis om op terug te kijken!
    Bedankt voor het delen en goede terugreis!
  7. Monique Van Bokhoven:
    6 september 2022
    Leuk leesbare verslagen en prachtige foto's van het land waar ik verliefd op ben geworden. Was genieten van deze reis wat mogen meemaken. Bedankt en goede terugreis!!
  8. Ann:
    6 september 2022
    Bedankt weer voor deze prachtige reisverhalen, we hebben mee kunnen genieten….
  9. Henk den Butter:
    6 september 2022
    Prachtig verwoord weer en geweldige foto’s! Geweldig om te zien. Heb genoten
  10. Willem Witteman:
    6 september 2022
    Ja dat waren hele mooie verslagen en foto's en de reacties liegen er niet om. dank jullie wel goeie reis en behouden vlucht .
  11. Miriam:
    6 september 2022
    Dit pakken ze jullie niet meer af, heb ervan genoten.
  12. Veegertjes:
    7 september 2022
    Leuk om een beetje mee te mogen reizen, prachtige foto’s en staat ook op ons lijstje om ooit te bezoeken.
    Alle goeds de Veegertjes
  13. Nicklas:
    7 september 2022
    Helemaal top weer kijk nu al uit naar het nieuwe boek!! 😀