Dag 11 Op zoek naar de walvis

1 september 2022 - Akureyri, IJsland

Als je het water op moet dan hoop je natuurlijk op goed weer. Nou, er reist iemand mee op onze schouder hoor, gewoon strakblauw toen we het gordijntje voorzichtig open schoven, Wow!

Douchen, koffer pakken en lekker aan het ontbijt geschoven. We kunnen niets anders zeggen dan dat het hier een  toplocatie was en we voortreffelijk gegeten hebben. Ontbijt en diner waren echt super. Gelukkig maar want voor de rest is hier in de wijde omgeving niets maar dan ook helemaal niets te vinden.

Als eerste kwamen we langs de Goðafoss waterval. Op zich niet zo heel hoog maar wel met behoorlijke kracht stort het water van de rivier van een hoogte van 12 m’ en over een breedte van 30 m’ naar beneden. De watervallen kregen deze naam heel lang geleden, vertaalt "de waterval van de goden". Geen zin gehad om hier verder, over waarom die naam, aandacht aan te besteden.

Vervolgens zetten we koers richting Akureyri. De hoofdweg nr. 1 waar we eigenlijk continu op rijden, heeft sinds 2018 een 7,5 km lange tunnel tussen Húsavík en Akureyri. De tunnel omzeilt de bergpassage maar er is wel een tolheffing van ISK 1.500 (± € 12,50). Als je geen haast hebt (en dat hebben we niet), neem je gewoon de oude route via de bergpas. Je hoeft niet te betalen, duurt ± 25min langer maar hebt een fantastisch mooi uitzicht (als het weer gunstig is). Dus……..

In Akureyri hebben we lekker rondgewandeld en heerlijk in het zonnetje op een terrasje koffie zitten drinken. Je hebt er ook lekkere restaurantjes zagen we en besloten om na het walvis kijken hier ergens wat te gaan eten voordat we door zouden reizen naar het guesthouse. Op het platteland heb je normaliter geen restaurant en zelf koken daar doen we niet aan in deze vakantie. Dus deze keuze was snel gemaakt.

Daarna weer in de auto gestapt voor de rit naar Hauganes om daar de walvissen te gaan spotten voor zo’n 2,5 - 3 uur. Vooraf hebben we daar in het dorpje lekker geluncht en zijn we in gaan schepen.

Je bent natuurlijk altijd benieuwd of je iets gaat zien. Je kunt de natuur namelijk niet dwingen. Nou…we hebben hem gezien hoor, de grijze bultrug walvis. (Grey Humback)! Aan het einde van de tocht werden we ook nog getrakteerd op de snelle 'Griend' (zelfs in de sportstand nauwelijks te fotograferen), een dolfijnachtige!

Zoals gezegd zijn we op de terugweg in Akureyri een hapje gaan eten alvorens naar ons guesthouse te gaan. We hebben dus niets te klagen gehad en hebben een superdag beleefd met perfect weer. Onvoorstelbaar toch!

Later…

1. Ad en Monique:
    2 september 2022
    Geweldig!!! Wat hebben jullie het weer getroffen met alles.
  2. Ann:
    2 september 2022
    Je krijgt wat je verdiend toch?Heel fijn voor jullie dat het spotten toch gelukt is!
  3. Willem Witteman:
    2 september 2022
    ja toch gelukt ,leuk en lekker gegeten (vis) denk ik zoo .
    goeie reis en nog veel plezier.
  4. Veegertjes:
    Wat een belevenis!!
  5. Willem en Anita:
    2 september 2022
    Wat geweldig dat jullie die walvis gezien hebben, knap gefotografeerd want je weet nooit waar ie precies uit het water komt!
  6. Leon:
    2 september 2022
    Gaaf om deze grote jongens in het echt te zien! En,..... Wilbert begint al steeds meer op een Viking te lijken 😜
  7. Wilbert en Marianne:
    4 september 2022