Dag 14 Zoveel moois op het schiereiland Snæfellsnes

4 september 2022 - Grundarfjörður, IJsland

Wat een verademing toen ik vanochtend onder de douche stapte, geen lucht van rotte eieren uit de stortdouche. Heerlijk.

Aan het begin van onze dagtrip passeerden we de eigenaardig gevormde berg Kirkjufell, wonderbaarlijk de meest gefotografeerde berg van IJsland (Hij is zeker apart, maar hebben naar onze mening mooiere gezien) Helemaal op het puntje van het schiereiland begint het Nationaal Park Snæfellsjökull. Je rijdt door een prachtig gebied. IJsland is uniek en eigenlijk met niets te vergelijken.

Als eerste hebben we genoten van een wandeling op het zwarte lava- en kiezelstrand met een reeks lavasteenformaties van Djúpalónssandur. Hier liggen nog altijd (scheepsgraf, dus blijft ook liggen) de resten van het in 1948 gezonken visserschip. Het gebied is beschermd dus is het verboden om stenen of overblijfselen van het schip mee te nemen.

Omdat Mar uit de broek moest zijn we naar de baai van Hellnar gereden met z’n spectaculaire café. Dit kleine café (bekend om z’n vissoep met de lunch) zou dagelijks geopend moeten zijn. Alleen vandaag even niet ‘Nog even ophouden dus’!

Daarna zijn we opnieuw afgedaald in een lavagrot bij Vatnshellir. De grot (over 3 niveaus) is ontstaan doordat na de uitbarsting de lava in een gletsjerrivier stroomde. Omdat de bovenkant van de lavastroom afkoelde ontstond er een soort dak terwijl de lava onder deze korst bleef wegvloeien. Blijft fascineren.

Als laatste zijn we naar Arnarstapi gereden. Dit was de ultieme wens van Mar waar ze het al van voor de vakantie met me over heeft. Je hebt er zuilvormig basalt, ravijnen en grotten en die omringen allemaal de Arnarstapi-pier. Maar het belangrijkste voor haar was toch wel de ‘Stone Bridge’! En ik moet bekennen dat ze gelijk heeft want het is een prachtige locatie. Het is niet meer helemaal de brug die het zou moeten zijn, er is namelijk een gedeelte ingestort. Neemt niet weg dat ze helemaal in d’r nopjes was.

Het was een enerverende dag. Tot heden hebben we het noorderlicht nog niet waar kunnen nemen door laaghangende bewolking. Momenteel 19:40uur, is het nog kraakhelder met zon. Zal toch niet gebeuren hé…..

Straks nog even de hoogtepunten van de race op Zandvoort bekijken en vervolgens pitten. Dan gaan we ons opmaken voor de laatste volle dag op IJsland.

Later…

1. Henk den Butter:
    5 september 2022
    Weer geweldige dag en prachtige natuur! Super
  2. Willem Witteman:
    5 september 2022
    dus weer een aparte dag met veel mooie beziens waardig heden.
    mooi hoor
  3. Willem Witteman:
    5 september 2022
    En wat een vreemde taal of uitdrukkingen ..
    maar wel grappig .ik heb een idee dat jullie daar de draak mee hebben gestoken . leuk