Dag 12 Rondje schiereiland Tröllaskagi

2 september 2022 - Skagaströnd, IJsland

Tja, waar zal ik mee beginnen, hoeveel geluk konden we hebben gisteren met de walvistocht. Vandaag regen, mist met een grauw uitzicht. Zo stonden we op vanmorgen.

Douchen heb ik vanochtend overgeslagen en alleen maar m’n okseltjes nat gemaakt en m’n gezicht onder de kraan gedaan. Mar was als eerste gaan douchen en daar was weer die penetrante geur uit die kraan. Nou dan hoef ik niet meer. Beetje meer deo en vervolgens afspuiten met m’n Eau de toilette.

We hadden sowieso opnieuw een wat rustige (reis)dag ingepland. Rondje over het schiereiland met een tweetal locaties die we wilden bezoeken. Dit schiereiland is bedekt met bergen en een paar vissersdorpjes in fjorden en zijn verbonden door tunnels. We zijn begonnen met het dorp Siglufjörður op de top dat omgeven is door steile bergen. Als je hier bent kan je je nauwelijks voorstellen dat dit ooit de haringvishoofdstad van de wereld was. Het ‘Haring era museum’ herinnert je hieraan en we hebben hier dan ook uitgebreid rondgewandeld. Toen we het dorpje verlieten moesten we door de 8km lange tunnel van Olafsfjordur. We schrokken ons rot toen we zo’n 500m’ onderweg waren. We dachten dat we aan het spookrijden waren omdat we een tegenligger aan zagen komen. Bleek dat je om de 50m’ de  uitsparingen in de wand moet gebruiken om in te voegen en te wachten totdat tegenligger voorbij is. Niets aan de hand natuurlijk je moet het even weten, maar toch …Pff.

Het weer was er nog altijd niet echt beter op geworden zo hoog in de bergen. We reden door de laaghangende bewolking op een gegeven moment niet harder dan 50km p/uur. Gelukkig zagen we wel zo nu en dan blauwe stukken.

Onze volgende stop was in Hólar. Dit schijnt een van de beroemdste historische bezienswaardigheden in IJsland te zijn. Het was ook jarenlang de hoofdstad van Noord-IJsland. Er is een kerk uit de 11e eeuw,  het is de oudste stenen kerk in IJsland. Wij hebben in het oude schoolgebouw (hier is nog altijd een universiteit in gevestigd waar de mensen ook intern een kamer hebben) lekker een kop koffie met gebak genuttigd.

Het weer klaarde ook op en we hebben de weg ingezet naar ons Guesthouse ‘T Salthús’ in het vissersdorpje Skagaströnd. De weg er naartoe was zeker de moeite waard en hebben nog mooie plaatjes geschoten. Er is hier gelukkig een leuk en mooi bar/restaurantje want voor de rest is er werkelijk niets te beleven. Lekker straks Max kijken op Zandvoort, slapen en gauw vergeten. Kan gebeuren, tot morgen!

Later…

1. Willem Witteman:
    2 september 2022
    je kan niet alles hebben voor die prijs .
    en moeten jullie weer terug door die tunnel goede reis .
    morgen is alles anders , alles beter .
    en !!! je oren wassen hoor .
  2. Veegertjes:
    4 september 2022
    Wat een mooie foto’s van de huisjes, aangepast in de kleuren van de natuur. Geweldige reis!