Dag 13 Naar het schiereiland Snæfellsnes

3 september 2022 - Grundarfjörður, IJsland

Nou het uitstellen van het douchen is zeker geen succes geweest. Hier was de geur van het water wat uit de kraan kwam nog vele malen erger. Mar moest er bijna van kokken! Maar goed, wassen met veel shampoo, snel inzepen en snel weer uitspoelen gaat nog net. Dit helpt natuurlijk wel om aan het milieu te denken, je wil er écht niet lang onderstaan.

Gepakt en naar de keuken gegaan om te ontbijten. Hier stond in de koelkast een box voor ons klaar waaruit we konden putten. Niet uitgebreid maar zeker lekker.

We zijn weggereden vanuit het haventje en hebben onderweg ter hoogte van Bifröst lekker koffiegedronken. Daarna als 1e koers gezet naar Víðgelmir, dit is de grootste lavagrot van IJsland. Het is verbluffend mooi hoe de lavagrot ligt. Verbazingwekkende kleuren en rotsformaties die vroeger verborgen waren. Nu niet meer! Hoewel de grot nog steeds zijn mysterieuze ruige gedeeltes heeft, worden er nu ook delen van de grot toegankelijk gemaakt door een loopbrug. Hij is ook fantastisch uitgelicht. Ondanks de temperatuur van 1°C boven nul hebben we er enorm genoten.

Vervolgens zijn we naar de Geothermische baden van Krauma geweest. Het warme water vindt zijn oorsprong in de krachtigste warmwaterbron Deildartunguhver die ervoor ligt. Om de perfecte temperatuur te bereiken voor de baden en de huishoudens, wordt het warme water gemengd met koud water uit de nabijgelegen bergen. Hier hebben we onze lunch genuttigd.

Had nog een klein uitglijertje. Zette rechtsaf vanaf de rondweg 1 koers via de 54 naar ons guesthouse en schakelde door naar z’n 6. Had absoluut niet in de gaten dat ik al rond de 110km/p uur zat. En ja hoor, groot blauw zwaailicht voor m’n neus. Had ons opgemeten en of ik het er mee eens was en wilde betalen met een debet- of creditcard. Enige wat ik nog inbracht was of hij het kon aantonen dat ik te hard reed (Schijnheilig zei ik dat ik het totaal niet het idee had dat ik te hard reed). Nou, of ik dan even mee wilde lopen met m’n creditcard. , Mmm… auto stond erop, gemeten snelheid stond erop, bedrag stond erop, tja…ik keek ze nog aan maar ze zwichten NIET! De hufters. Gelijk aftikken hier in IJsland. GAUW VERGETEN!

We zijn inmiddels aangekomen op het schiereiland Snæfellsnes in onze accommodatie Suður-Bár ten oosten van het dorp Grundarfjörður waar we vanavond een hapje zijn gaan eten. Het is een leuk guesthouse, prachtig gelegen aan de rand van de Atlantische Oceaan.

We gaan nu de kwalificatie van Max kijken en morgen verder verkennen.

Later…

1. Micha:
    5 september 2022
    Betreft: Boete verkeersovertreding / Aanslagbiljetnummer: 1234567890

Beste Wilbert,

Elke keer als we een enveloppe binnen krijgen hebben we zoiets van “nee hè, niet weer”. Vaak zijn het maar een paar km te hard, of iets anders ‘kleins’, allemaal zonde van het geld want daar zijn we niet voor aan het werk.

Helaas deze keer dus wel en is de bekeuring ook nog eens voor jou.
  2. Wilbert en Marianne:
    6 september 2022