Dag 11 – Kylemore Abbey,  en Connemara NP ‘Sky Loop Road, Connemara Smokehouse

3 augustus 2021 - Clifden, Ierland

We zitten weer op ons vertrouwde plekje in de tuin en opnieuw in het zonnetje. Dus hoef jullie niet te vertellen dat m’n sigaartje (Romeo Y Julieta van Richters) en glas wijn dubbel zo lekker smaken. Vandaag ongelofelijk getroffen met het weer. Zou de hele dag regenen maar geen spat gevallen en behoudens wat bewolking vanmorgen alleen maar zon en 19°C. Top!

Omdat we sowieso hier niet eerder dan 08:30uur kunnen ontbijten, hadden we besloten het vandaag wat rustiger aan te doen. Alles in de relax modus. Dus ons ca. 09:00uur gemeld in de ontbijtzaal. De dag begonnen met lekker vers fruit met yoghurt en wat muesli. Vervolgens koos Mar voor scrambled eggs met toast en ik deze keer voor pancake met stroop. Houden we het zeker tot ver in de middag op vol.

Hadden bedacht om vandaag als eerste naar Kylemore Abbey te gaan. Dit is een 19e-eeuws kasteel in Tudorstijl. Een Engelse scheepvaartmagnaat, De Henry familie met een 9-tal kinderen, heeft dit laten bouwen. Daarna deed het functie, door nonnen geleid (Zeg maar: 'in een ‘hemelse stilte’), als meisjesschool! Prachtig gebouw met een rijke geschiedenis. Vervolgens door de tuinen gewandeld.

Daarna zijn we de ‘Skyloop route’ door het gebergte gaan rijden. Overal schapen op de weg. Zij blijven gewoon staan, dus wij moesten er constant omheen. Onvoorstelbaar die beesten.

Vervolgens zijn we naar Connemara’s Smokehouse in Ballyconneely gereden. Dit is echt op het randje van de wereld, aan de Atlantische Oceaan. Hier ligt een wit stenen huisje waar al sinds 1946 op traditionele wijze vis wordt gerookt. Er wordt hoofdzakelijk wilde zalm verwerkt maar ook makreel en tonijn. Helaas i.v.m. Covid-19, geen rondleiding kunnen krijgen maar gelukkig wel kunnen proeven. Ongelofelijk vers en lekker. Wij hebben gekozen voor de gerookte makreel en een tonijnmouse. Vonden we uiteindelijk het lekkerste. Nu nog wat toast scoren en een flesje wijn. Kunnen we het op een middagje lekker soldaat maken. Om er te komen was nog een heel gedoe. Op het weggetje, ‘500m’ lang, kon je elkaar niet passeren. Heen hadden we geluk, wij hadden meer dan de helft gehad en toen moest een vrouw met een hele dikke BMW achteruit. Het ging, maar ze had beter een ‘Mini’ kunnen rijden hahaha. Terug moesten we zelf achteruit, ik wil me niet op de borst kloppen maar….!

Terug in Ballyconneely aangekomen (16:45uur) hebben we een vervroegd diner genomen. Viscake en zalmsalade. Daarna even in de plaatselijke supermarkt e.e.a. ingeslagen. We zitten nu nog altijd heerlijk in de tuin. M’n vrouw zit al de hele avond aan een roos te ruiken. Een fantastische geur.

By the way, op de kamer hebben we een ongelofelijk lekkere handzeep, iets met ‘Patjoellie’, we wilden hem eigenlijk pikken (Onze eerste gedachte was, we nemen hem mee ‘Sorry’). Maar we vragen toch maar even waar of we hem kunnen kopen. Hahaha.

Opnieuw een enerverende dag geweest, veel gezien en genoten van de ‘Connemara’.

Morgen verplaatsen naar het schiereiland ‘Coolrea’ naar het kustplaatsje Strandhill.

Later…

1. Willem Witteman:
    4 augustus 2021
    dit optrekje heeft die meneer niet van de kinderbijslag laten zetten toch ! ?. .
  2. Wilbert en Marianne:
    4 augustus 2021
    🤔 Oud geld denk Pa!
  3. Erik Wels:
    8 augustus 2021
    Hebben jullie de Connemara whisky 🥃 ook nog gedronken?
  4. Wilbert en Marianne:
    8 augustus 2021
    Nee Erik, alleen de Jameson 🥃 uit Middleton (County of Cork)
  5. Erik Wels:
    Moet je proberen 😂