Dag 12 – Leenaun, Westport, Cloonacool, Strandhill

4 augustus 2021 - Strandhill, Ierland

Rustig aangedaan vanochtend. Alles gepakt en in de auto geladen en vervolgens lekker gaan ontbijten. Vandaag stond in het teken van een van onze langstdurende verplaatsingen.

Na hartelijk afscheid te hebben genomen van de eigenaren van de B&B zijn we eerst even gaan tanken en op pad gegaan naar de ‘ALDI’! We wilden immers het handzeepje meenemen naar Nederland. Voor hetzelfde geld hebben ze het bij ons niet en willen geen risico lopen! Geslaagd hoor! (Jullie dachten natuurlijk, die nemen het pompje gewoon mee in de koffer. Nneehh, hoe komen jullie op die gedachten? Hahaha) We hadden nog een goed idee om gelijk wat wijn mee te nemen voor ’s avonds. Nog niet eerder meegemaakt dat we door poortjes heen moesten en dat we niet eerder af konden rekenen dan 10:30uur omdat de kassa de barcodes tot dat tijdstip niet leest. Gelukkig hoefden we maar 10min te wachten. Natuurlijk hadden wij dat ervoor over!

Onze eerste stop was in het gehucht Leenaun, dit is eigenlijk een lintbebouwing in de bocht aan het einde van Ierlands enige fjord. Hier wordt overigens zalm in gekweekt. Op zich niet zo interessant allemaal maar vonden het wel mooi om te zien dat helemaal aan het einde van het fjord een begraafplaats was gelegen.

De weg vervolgd naar Westport voor onze koffiestop. Het is een plaatsje met allemaal bontgekleurde winkeltjes. Erg leuk is het achthoekige centrale plein Octagon. Hier staat ook een grote zuil met St Patrick (Nooit gehoord van de beste man, toen ik een foto van hem maakte zat er een meeuw op z’n kop te schijten, hahaha!) Hier hebben we lekker op ons gemakje doorheen geslenterd en ook onze lunch gepakt. Via de kleinere wegen de route via Cloonacool (even bakkie gedaan) ingezet naar Strandhill.

Inmiddels aangekomen bij onze lodge in Strandhill. Het is een gezellig kustplaatsje op het schiereiland Coolrea en kijken vanuit ons slaapkamerraam zo over de Atlantische Oceaan uit. We zijn van plan het hier lekker rustig aan te doen en lekker te gaan wandelen. Hebben via onze lodge een wandelboekje gekregen. Er is genoeg te doen wat dat betreft. Het plaatsje is ook zeer bekend onder surfers en wordt tot de beste van Ierland gerekend. Daar gaan we dus ook zeker morgen even kijken, al zullen ze meer wind/golven nodig hebben dan vandaag denken wij.

Later…

1. Sylvia van Bakel:
    👍👍
  2. Henk den Butter:
    5 augustus 2021
    Prachtig weer en genoeg te zien daar. Gr
  3. Willem Witteman:
    5 augustus 2021
    wat is de inkomens bron van deze kust plaatsen ,is het gebaseerd op toerisme of
    op visserij. mooi hoor