Dag 3 – Reisdag vanaf Macreddin, afgezakt via Tinahaly, Waterford , Youghal naar Cobh

26 juli 2021 - Cobh, Ierland

We zaten vandaag een half uurtje later aan het ontbijt. Konden slecht op gang komen, waarschijnlijk toch te maken met dat extra borreltje van gisterenavond. Ik ging vanmorgen voor een echt Iers ontbijt. Saucijsworstje, ei, bacon, bloedworst en lever. Die laatste twee zijn nou niet bepaald mijn dingetje. Er stond pudding....snap je. Ik versta daar wat anders onder. Je moet alles geprobeerd hebben zeggen ze maar dit was de 1e en gelijk ook het laatste ‘Full’ Iers ontbijt.

Koffers gepakt en6 afscheid genomen van Michael en Margareth. Hoe bedoel je gastvrij, de biertjes en fles wijn die we genuttigd hadden, waren all-in. Wat een schatjes. Op naar de volgende B&B. We hadden het eerste gedeelte weer een prachtige route door het groen van de Wicklow Mountains. Stukje snelweg en vervolgens op provinciale wegen richting Conrouche en via Waterford naar Youghal.

Youghal is een leuk plaatsje met een mengelmoes van victoriaanse huizen met gekleurde winkelpuien tussen middeleeuwse gebouwen. De Blackwater rivier stroomt hier in zee en het getijdeverschil is landinwaarts al ver op de rivier goed te zien.

Achter de katholieke St. Mary’s Church staat nog een indrukwekkend deel van de stadsmuren overeind met 2 torens en poorten. De klokkentoren met boog , stamt uit de 18e eeuw, is het boegbeeld van het stadje.

We zijn nu inmiddels aangekomen in Cobh, destijds de trans-Atlantische haven van Ierland van waaruit de Ieren emigreerden naar Amerika toe. Ook was de Titanic hier in zijn laatste haven voordat hij zijn enige en fatale reis begon. Maar hierover morgen meer.

Momenteel regent het ‘Kop en schotels’ zou Mar d’r oma gezegd hebben. Hier zeggen ze ‘It’s raining cats and dogs’, oftewel ‘Hondenweer’! En dat houdt dan over het algemeen wel even aan. Dat klopt aardig want het heeft hier zo’n 3 a 4 uur geregend en niet zo’n beetje ook.

Vanavond gaan eten aan de haven, aangeraden door de vrouw des huizes. Heerlijke visavond met een goede fles Sauvignon Blanc erbij. Een mossel voorgerecht en een voortreffelijke Heek uit de oven. We hebben gelijk even een voorproefje gedaan van wat we morgen allemaal willen en gaan zien. Wordt mooi……