Dag 4 – KnockevenHouse, Cobh en de Titanic, Midleton en Jameson

28 juli 2021 - Cobh, Ierland

Gisteren hadden we vanwege de regen niet de gelegenheid om foto’s te nemen van ons verblijf in het Victoriaanse landhuis met een heuse oprijlaan. Waar we nu zitten is geweldig. Net als in ‘Downtown Abbey’ met Mrs. Hughes als onze gastvrouw. Bepperdebepperdebep…hahaha! We worden hier wederom gepamperd, fantastisch. Wijn halen bij supermarkt, is onze taxichauffeuse omdat we anders niet kunnen drinken in het restaurant, die zij overigens reserveert. We zijn de regie volledig kwijt.

Vanmorgen lekker gedoucht en om 08:00uur aan het ontbijt geschoven. En wat voor ontbijt. Homemade scoons en marmelade, yoghurt met vers fruit, o.a. mango, ananas, rode en blauwe bessen, aardbeien en daarna roerei met zalm en gebakken ei met bacon en zwarte thee. In ieder geval tot een uurtje of 15:00uur meer dan genoeg.

Vandaag stond er genoeg op de planning. Het weer was voortreffelijk om dingen te ondernemen. Ca. 19°C met zo nu en dan lekker het zonnetje erbij.

We zijn begonnen in de haven van Cobh waar we de treurige geschiedenis van de Titanic en de emigranten hebben kunnen zien. De expositie laat de gebeurtenissen van de laatste dagen van de 123 hier aan boord gegane passagiers met hun dromen en idealen nog eens de revue passeren en dat alles in de voormalige kantoren van de White Star Line. 110 jaar na het zinken van de Titanic nog altijd heel indrukwekkend.

Cobh heeft daarnaast nog meer te bieden. Plaatsje lijkt kwa steilheid van de straatjes veel op San Francisco. Dus veel klimmen en klauteren. Een van de hoogtepunten is de kathedraal die hoog boven alles uittorent. Deze zagen we gisterenavond natuurlijk al dus waren echt nieuwsgierig en heeft aan al onze verwachtingen voldaan. We hebben binnen een 3-tal kaarsjes aangestoken.

Na koffie gedronken te hebben zijn we doorgereisd naar Midleton. Hier staat de befaamde whiskeydistilleerderij van Jameson (Sinds 1795). Jammer genoeg i.v.m. Covid-19 was er geen rondleiding mogelijk. Neemt niet weg dat we voorin nog wel een indruk hebben gekregen. Wel mogelijk was het proeven (buiten, gelukkig kon dat met het weer van vandaag). We hebben nog een klein flesje meegenomen die we, als het weer het toelaat, op een gepast moment met een Cubaanse sigaar, soldaat gaan maken. Hij was in ieder geval lekker zacht en dronk soepel weg. Mar had er een cocktail van.

Vervolgens nog een prachtige route gereden door leuke plaatsjes in Cork-county en naar de vuurtoren van Ballycotton.  Het rijden wordt inmiddels vanzelfsprekender al kijkt Mar nog steeds met me mee om de linkerkant te bewaken voor de spiegels en stoepranden.

Terwijl ik dit zit te schrijven, zitten we lekker in de tuin te genieten van de stilte, wijntje erbij en m’n sigaartje in m’n mond. Wie maakt ons wat. Zoals gezegd gaan we straks nog lekker een hapje eten in het centrum, weggebracht door onze privé-chauffeuse.

Morgen gaan we weer verplaatsen, richting Killarney.