Dag 1 - De reis via Dublin naar de Wicklow Mountains

24 juli 2021 - Macreddin, Ierland

Lang in onzekerheid gezeten maar inmiddels onderweg. We waren benieuwd wanneer ze om de QR-code van de vaccinatie zouden vragen. Dat bleek dus bij het inchecken te zijn op Schiphol. Moesten wel binnenkomst op Schiphol, de hele vlucht totdat we in Dublin buiten stonden, verplicht het mondkapje op. Het passagier locatie formulier hadden we gelukkig al online ingevuld dus scheelde een heleboel tijd en gedoe in Dublin. We hebben er toch enkele medereizigers mee zien knoeien daar! Tijdens het inchecken gelijk al leuk contact met een Ierse studente met haar Nederlandse vriend. Als ze allemaal zo vriendelijk en spraakzaam zijn, wordt het een leuk trip. De vlucht is, behoudens wat lichte turbulentie boven de Ierse zee, prima verlopen.

En toen uiteraard het spannendste gedeelte want we gaan toeren met een Skoda KAROQ!

Links rijden, stuur rechts, links schakelen! Huh, is echt wel een dingetje hoor als je dat voor het eerst van je leven moet doen. Ik kreeg bij het verlaten van de parkeergarage op de luchthaven van Dublin al gelijk 2 rotondes voor m’n kiezen. Moet eerlijk bekennen dat ik het eerste kwartier met klotsende oksels achter het stuur zat. Je hebt natuurlijk constant het gevoel dat ze aan de verkeerde kant inhalen. Gelukkig keken we met vier ogen en ben zeker het eerste half uur niet van de eerste baan af geweest. Ze zullen wel gedacht hebben, “Wie is die zondagsrijder op zaterdag”! Naarmate we verder vanaf Dublin kwamen te rijden werd het rustiger en begon ik ook op te drogen. Ofschoon we de eerste de beste afslag misten, begin ik er toch aan te wennen. Inmiddels zitten we midden in de prachtige beboste Wicklow Mountains.

Voordat we naar onze 1e verblijfplaats reden hebben we de Powerscourt Waterfall en Gardens bezocht. Deze waterval, met een hoogte van 121 meter is Ierlands hoogste waterval. Mmwah, laag water waarschijnlijk, of zijn we verwend. Er staan aan de voet van de Wicklow Mountains bomen van soms wel meer dan 200 jaar oud. De tuinen behoren naar zeggen tot een van de mooiste van de wereld. Beetje vergelijkbaar aangelegd zoals ‘Het Loo’ met allemaal geurende bloemen en planten. Vooral de rozentuin is schitterend.

Op de route richting ons eerste verblijf had ik een foutje. In een klein dorpje kwam er een tegenligger aan die te veel ruimte nam. Ik week uit en te veel naar links raakte ik een spiegel van een geparkeerde auto. Wij gestopt, spiegel opgeraapt, kwam er een Ier naar ons toe. ‘No problem, I’ll fix it’, enjoy your holidays, Pff…. kan zat slechter.

Nu zitten we in Macreddin in een heel leuke B&B. Ouder echtpaar, hij rijdt op een tractortje, heeft schaapjes. Schattige mensen, die ons verwennen met drankjes etc.

Morgen vroeg op en verder de boel verkennen. Zat te zien nog in Wicklow.

Later…

1. Lisette:
    25 juli 2021
    Leuke dag dus met nieuwe ervaringen. Je bent nooit te oud om te leren dat blijkt maar weer, lijkt me ook best lastig hoor dat links rijden. Mooie plaatjes geschoten ook.
    Wat betreft de spiegel vraag ik me af of er hier in Nederland ook zo laconiek op gereageerd zou zijn.
    Voor jullie n positieve ervaring gelijk.
  2. Nicklas:
    25 juli 2021
    Heerlijk om te lezen weer, niet alleen jullie hebben je reizen gemist… Enne dat links rijden ben je snel aan gewend hoor na een paar dagen gaat het prima! Veel plezier daar en dat gastvrije gevoel zal je nog regelmatig hebben denk ik, gewoon gezellige en benaderbare mensen daar! Gr Jones
  3. Miriam:
    25 juli 2021
    Leuk verhaal en leuke foto’s.