Sicilië - Agrigento, Valle dei Templi, Villa Romana del Casale, Piazza Armerina

30 juli 2015 - Piazza Armerina, Italië

Na het ontbijt begonnen we aan onze reis naar de regio van Piazza Armerina, zuidoost Sicilië. We reden vanaf Castellammare del Golfo in een rechte lijn naar beneden tot aan Castelvetrano. Vanaf daar zijn we de kustweg gaan nemen tot aan Agrigento. Deze route hebben we speciaal gekozen om de "Valle dei Templi " te bezoeken. Wij vonden het eigenlijk geen vallei maar meer een heuvelrug. Verspreid over het gebied liggen 8 tempels en andere overblijfselen uit de periode 580 tot ca. 430 voor Chr. Er zijn er 3 die nog altijd heel mooi overgebleven en intact zijn. We hebben hier toch zeker 2uur tussen gewandeld. Indrukwekkend. Het was vandaag overigens wel erg heet. 42gr C hebben we gezien! We zijn vanaf de kust de bergen weer in gereden en de weg genomen richting Caltanissetta. Ze waren hier volop met de weg bezig en de hele situatie lag overhoop. We moesten even verder via de kaart omdat de TomTom knettergek werd. Na een 20 min. hebben we hem weer aangezet en toen pikte hij het weer op. Voordat we Piazza Armerina binnenreden en op zoek gingen naar onze agriturismo zijn we eerst in het lagergelegen rivierdal naar "Villa Romana del Casale" geweest. Hier liggen schitterende mozaïekvloeren uit de oudheid. Aan een groot deel van de opgravingen wordt nog iedere dag gewerkt. Via stalen balkons kun je de mozaïeken en de werkzaamheden bekijken. Ook deze plek maakt onderdeel uit van het Werelderfgoed van UNESCO. De reis duurde alles bij elkaar hierdoor wel ca. 4uur langer. Maar achteraf kunnen we zeggen dat het de moeite waard was.

Hier vandaan moesten we nog zo'n 15 km en via Barrafranca reden we door Piazza Armerina naar onze B&B. Als we de tuin inkijken, lijkt het wel of we in een sprookje zijn belandt. Vanavond hebben we hier in het restaurant typisch Siciliaans gegeten. Alles erop en eraan. Limoncellie toe. Voortreffelijk! Buiten is een party aan de gang van iemand die geslaagd is. Kan bijna niet anders dan maffia zijn (hahaha). Je weet gewoon niet wat je ziet en wat er aangerukt wordt. Niets is teveel. Zoals al eerder gezegd, het is voel- en merkbaar.
Ik ga lekker m'n dagelijkse sigaartje roken. Morgen een lekkere relaxdag aan de rand van het zwembad en tegen een uurtje of 17:00uur Siciliaanse kookcursus. Later...

1. Lisette:
    31 juli 2015
    Hallo Wilbert en Marianne, klinkt allemaal ontzettend goed. Ben inmiddels helemaal bij met het lezen van jullie verslagen. Dat fotoalbum wordt vast weer prachtig. Boffen wij even dat jullie en kooicursus van volgen. Krijgen wij straks vast weer iets van te proeven als jullie thuis zijn! Nou geniet nog weer lekker daar.