Sardinië - Arbus, Guspini, Gabras en Montevecchio

10 augustus 2016 - Cabras, Italië

Vandaag hadden we volgens de eigenaar te maken met de mistral. De wind blies behoorlijk om de agriturismo heen. We waren eigenlijk van plan naar het strandje “Chivu“ te gaan. Nu kozen we er voor eerst even wat anders te gaan doen en dan eventueel ’s middags een paar uurtjes te pakken. Aan plannen doen we maar niet meer loopt toch de hele tijd anders. Eerst naar Arbus geweest. Het dorpje ligt tegen de berghelling aan en heeft veel met graniet gebouwde huizen. Het dorpsplein met  monument was helemaal versierd met vlaggetjes. We kwamen leuk aan de praat (met handen en voeten weliswaar) met een oude baas. Hij vertelde vol passie naar wij denken over het aanstaande feest. We begrepen nog niet de helft van wat hij allemaal gezegd heeft. Na een lekkere espresso gedronken te hebben, zijn we verder gegaan naar Guspini. Verder lopende door het centrum kwamen we in een winkel terecht. De vriendelijke dame achter de toonbank gaf ons ook nog diverse tips om in de omgeving te kunnen bezichtigen. Zo ook het stadje Cabras, wat opvalt door zijn oude 1 verdieping hoge huizen. Verder heb je hier grote zoetwatermeren en moerassen die in verbinding staan met zee. Ik heb de visarend gezien maar ook flamingo’s gespot. Vergelijkbaar met de Ria Formosa in Portugal. Prachtig natuurgebied. We zijn ook no naar een oudheidkundig museum geweest met allemaal vondsten uit opgravingen van de regio. Op de terugweg hebben we de Montevecchiomijn bezocht. Tot ongeveer 1950 een van de grootste van Europa. Het mijncomplex is behoorlijk in verval geraakt maar het bekijken van de huizen van de kompels,  school en ziekenhuis was de moeite waard.

Wat denk je, zijn we net terug op onze accommodatie klopt Sjaak aan op de kamerdeur. Heel leuke verrassing want we zouden hen eigenlijk pas aankomende week ontmoeten. Samen lekker geborreld en gegeten aan de lange tafel bij ons op de agriturismo. Zitten 4km bij ons vandaan. Wij gaan morgen even bij hun accommodatie kijken en nog een dagje samen optrekken. Gezellig.

Later…