Onze laatste dag in Puglia - Italië

21 augustus 2018 - Polignano a Mare, Italië

Zo dit wordt het laatste verslag van onze geweldige vakantie. Helaas vliegen we morgen weer terug naar Nederland.

Vanochtend eerst even gaan tanken met onze F500. Metertje stond toen we hier gisteren aankwamen al een poosje in het rood. Rijden morgen weg en wil niet het risico lopen dat ik ergens langs de kant van de weg kom te staan. Ontbijt hier in de B&B stelt niets voor dus kozen we ervoor om op z’n Italiaans (staandend) aan de counter een broodje tezamen met een overheerlijke espresso en lungo te nuttigen.

Mar had, terwijl ik aan het tanken was, de strandtas in orde gemaakt. We zijn dus naast onze B&B de trappen afgedaald en naar het kiezel- en stenen strand gegaan. Nou…., niet om verwend te doen hoor, maar om je hier comfortabel op te nestelen vergt wel enige behendig- en lenigheid. We hadden tegen elkaar zoiets van “Zou een spijkerbed niet lekkerder liggen, dan lig je in ieder geval vlak”. Dit hebben we zo'n 2u30 vol gehouden. Het strandje was inmiddels weer zo vol geworden dat ze ook gewoon weer half op je handdoek komen liggen, hahaha. We zijn dus terug gegaan naar ons dakterras met uitzicht op hetzelfde strand, dezelfde zee, dezelfde mensen. Het grootste verschil was dat we niet de zee hadden om af te koelen maar gewoon onder een koude douche sprongen. We hadden nu tenminste een bedje op het dakterras.

Om een uurtje of 14u30 zijn we het plaatsje in gegaan om een lekkere maaltijd te nuttigen. Samen een tonijn tartaar gedeeld, pasta maaltijd met seafood o.a. mosselen, clams, inktvis, dit alles waarschijnlijk in een visfond met groene pesto en ansjovis (deze was echt voortreffelijk), tagliata met rucola en peccorini met als bijgerecht gegrilde groente. Zeg het maar…wij hebben geen vingers meer om af te likken.

Zijn daarna nog even door het centrum van Polignano a Mare gewandeld, op het dorpsplein onze laatste Aperol Spritz genuttigd en met veel plezier gekeken naar straattheater.
Als je ons nu zou zien zitten… 19u50, 28gr C, dakterras, fantastisch uitzicht, wijntje, harde Italiaanse kaas en een soort pringeltje van deegwaren erbij. Zo sluiten wij af.

Als we op het tablet terugkijken en bladeren door de foto’s beseffen we dat we weer een fantastische reis achter de rug hebben en een ervaring rijker zijn. Puglia heeft absoluut op alle fronten aan onze verwachtingen voldaan. Historisch, cultureel met daarnaast op veel plekken een wonderschone natuur. Wat een fantastisch land is het toch, blijft ons fascineren terwijl we met wat tussenpozen inmiddels al heel wat van Italië gezien hebben. Uiteraard het  eten, de wijnen maar toch ook, als je door het trotse en de ijdelheid van de Italiaan heen kijkt, het vriendelijke en de gastvrijheid van de mensen.

Tegen al onze volgers zeggen we: “We hopen dat jullie de sfeer geproefd hebben van wat wij beleefd en gezien hebben en als de mogelijkheid daar is, het zeker te gaan doen”!

Wij zeggen al vele jaren “WE HOUDEN VAN ITALIË”.

CIAO!

Marianne en Wilbert

1. Sylvia van Bakel:
    21 augustus 2018
    Nog even genieten en een goeie reis terug. Bedankt voor de leuke verhalen en de mooie foto's 👍😚
  2. Wim Klaasing:
    21 augustus 2018
    We hebben elke dag genoten van jullie verhalen en foto's en geeft ons zeker het idee om ook Italië eens aan te doen. Het was geweldig.
  3. Willem en Anita:
    21 augustus 2018
    Wat weer een mooie reis! Elke morgen jullie avonturen gevolgd en foto’s bekeken. Prachtig! Dank je wel en tot snel.
  4. Willem Witteman:
    21 augustus 2018
    hier bij kunnen wij niet achterblijven ,het was prachtig wij komen de boeken wel bekijken en genieten met jullie mee.
    een goede terug reis we zien uit naar jullie komst ,
  5. Marijke:
    21 augustus 2018
    Het zit er al weer op, jammer, heb weer genoten van de verhalen en de mooie foto's, goede reis terug en tot gauw
  6. Ann:
    22 augustus 2018
    Het was een mooie journey..... bedankt voor het delen.
  7. Marja:
    22 augustus 2018
    Bedankt voor het meebeleven van jullie prachtige vakantie en de mooie foto's.
    Goede reis terug.
  8. Ad de Groot:
    22 augustus 2018
    We hebben meegenoten van jullie vakantie!!! Goede terug reis!!!! We spreken.
  9. Monique Mos:
    22 augustus 2018
    Bedankt voor jullie geweldig mooie reisverhalen....heb elke dag met plezier gelezen. Veilige reis terug....
  10. Henk:
    22 augustus 2018
    Genoten van je verhalen en blijft idd een prachtig land! Goede terugreis
  11. Peter Paul:
    22 augustus 2018
    Bedankt! Was mooi om jullie ervaringen mee te lezen!
  12. Veegertjes:
    Beste Italiaanse vakantievrienden,
    We hebben deze reis van jullie genoten, gelachen en mee beleeft, met ons eigen gatje in Sicilië en ook wij zaten op het kiezelstrand ( net effe te grote en harde kiezels) van Stromboli.
    Hoor graag jullie verhalen live.
    Dikke ‘bacio’ Frank en Els
  13. Sjeeltje:
    Heerlijk meegenoten....Thanks ! XXX
  14. Lisette:
    23 augustus 2018
    Nou Wilbert en Marianne, met jullie foto's én verhalen gelezen. Was prachtige reis en heel leuk verslag weer van jullie belevenissen. We spreken elkaar morgen, groetjes
  15. Linda (de Jong):
    24 augustus 2018
    Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt (en ontzettend leuk opgeschreven, complimenten). Ook zo herkenbaar omdat wij hier begin juni ook zijn geweest. En inderdaad: ook voor ons is Italië het allerfijnste vakantieland van Europa. Geniet nog na allebei!!
  16. Renate en Itte:
    31 augustus 2018
    Hoi Wilbert en Marianne,

Wat ontzettend leuk om al jullie verhalen te lezen van de reis door Puglia/zuid Italië. Ook prachtige foto's! Het is inderdaad een geweldig land met heerlijk eten, veel historie en vriendelijke mensen.

Groetjes Renate en Itte van Riksja Italië