Athene verder ontdekken

15 augustus 2023 - Athene, Griekenland

Vandaag lekker de dag aan onszelf. Rustig opgestaan en buiten op straat ons ontbijtje genomen. Mar nam traditioneel Grieks en ik het ‘Geklutst ei met feta en tomaatjes in spinaziepesto’ met kleine bakjes Griekse yoghurt met fruit en honing. Ik kan jullie verzekeren dat de dag goed begon.

We logeren zelf in wat ze zeggen de hippe wijk ‘Psiri’ met (heel) veel Street art. O.a. de hond ‘Loukanikos’ hij werd het symbool van de protesten in Athene en blafte naar de ME. Als je er zo doorheen wandelt zijn het inderdaad zeker kunstenaars of je het mooi vind of niet. Wij vinden het de meest levendigste en mooiste wijk in het hart van Athene. Restaurantjes, cafés en bars trekken naast het toerisme, jong en oud hier naartoe.

In Athene heb je leuke koffiebars. We hadden als tip gekregen in onze hostel dat Anafiotika er bovenuit steekt. Dus wij hier al slenterend naar toe. Het is echt een romantische koffiebar met een rooftop met uitzicht op de Akropolis in de wijk Plaka. We hebben er lekker een frappé besteld en genoten van het geweldige uitzicht. Vervolgens nog een gedeelte van de wijk Anafiótika aangedaan. Deze wijk is iets rustiger dan Plaka en er komen ook minder toeristen omdat je omhoog moet lopen. Het lijkt of je op de Griekse eilanden bent door de witte huizen, smalle straatjes en trappetjes. We zijn ook nog even in het kleine kerkje Ágios Simeónos geweest om onze jaarlijkse traditionele kaarsjes te branden.

Daarna echt lekker geluncht vandaag. Hadden een visplateau met gamba’s, garnaaltjes, calamares, octopus, kabeljauw en boquerones (anjovis). De vis is hier, vergelijkbaar met Portugal, allemaal zo vers en lekker. Vandaag was het dus de laatste dag Athene, morgen gaan we verder omhoog met de huurauto. Athene is echt een toffe stad, van oud tot hip maar vooral heel gemoedelijk en gezellig. We genieten volop.

Concluderend het was een perfecte dag, wel warm, 32°C met weinig wind, zeker om downtown te slenteren maar dat hoort er hier nou eenmaal bij toch.

Later…

1. Nathalie:
    Prachtige foto's👌
    Denk eraan veel water drinken met de hitte.
  2. Sjaak van den Boogaard:
    15 augustus 2023
    Wat een geinige sleutelhangers hebben ze daar………….🇬🇷🙈
  3. Wilbert en Marianne:
    15 augustus 2023
    Zijn zelfs bieropeners 🤣🤣🤭 .... ik wil hem niet in m'n handen hebben!
  4. Ad en Monique:
    16 augustus 2023
    Wat ziet het er allemaal weer sfeervol uit!!
    Wij genieten weer mee thuis.

Liefs, Ad en Monique