Rondje Zakynthos, naar het scheepswrak, dwars door het achterland en langs ‘Turtle Island’

29 augustus 2023 - Bochali, Griekenland

Gisteren sprak ik nog van het Torremolinos-gevoel nou dat moet ik sinds vandaag toch echt ontkrachten. Zakynthos heeft zeker meer te bieden dan dat lawaaigedoe. Gisterenavond zaten we tot laat aan de borrel met een geboren en getogen Zakynthiër. Hij is trots op z’n eiland en moet zelf niets hebben van al dat ‘over-done’ gedoe. Heeft ons een route voorgesteld die we vandaag gereden hebben door het achterland. Dwars door het gebergte, door wijn- en olijfgaarden, door de leukste dorpjes etc. We hebben er inderdaad nu toch ook een andere kijk op gekregen en hebben een heel leuke en ontspannende dag gehad. Zeker wat highlights meegepakt maar anders.

We wilden natuurlijk dat scheepswrak met eigen ogen zien. We reden dus naar het noorden van het eiland (naar Navagio) maar kozen op zijn aanraden ervoor om het scheepswrak van bovenaf te bekijken. Aantal jaar geleden mocht je nog het strand zelf op maar dat is niet meer toegestaan dus blijf je met een bootje voor de kust dobberen. Het kost je heel veel tijd en dat is natuurlijk zonde.

We hadden de dag nu veel meer aan onszelf en zijn vervolgens weer naar het zuiden ‘Keri’ gereden. Hier ligt bij Laganas een eiland voor de kust waar dé plek is om de Caretta Caretta schildpadden te spotten. Ook hier geldt tegenwoordig hetzelfde, je vaart voorlangs en mag foto’s nemen, maar ter bescherming van de eieren er niet meer op. Terecht met het massatoerisme wat erop afkomt. Ik heb het eiland, wat de vorm van een schildpad heeft, wel heel mooi op de foto kunnen zetten. We hebben er heerlijk een aantal uren op een bedje gelegen en gelezen en geluierd. Vervolgens weer via binnenwegen richting Zakynthos.

We zitten zelf gelukkig wel buiten de drukte in Bochali. Hebben nog gezwommen bij ons appartement en gaan straks nog een hapje eten hier.

Morgen gaan we ons ca. 10:30uur melden bij de ferry in de haven van Zakynthos voor de laatste overtocht naar het vaste land van Griekenland om vervolgens koers te zetten naar Nafplion. Hier verblijven we onze laatste 2 nachten.

Later...

1. Marja:
    31 augustus 2023
    Genoten van de prachtige foto’s en verhalen,dat is nog eens genieten Wilbert.
    Bijzonder!