Dag 10  Pseudo kraters, grot en vogelmuseum

31 augustus 2022 - Myvatn, IJsland

We konden het eigenlijk niet geloven maar we werden gewekt door regen in plaats van de wekker. Voor het eerst tijdens onze vakantie zagen we géén strakblauwe hemel toen we de gordijnen opentrokken. Voelde gewoon vreemd hahaha! Of moeten we zeggen “Echt IJslands weer, we hebben gewoon mazzel gehad”. Ik denk het laatste en we hebben altijd de poncho’s nog bij ons!

Nadat we aangekleed en ontbeten hadden was het alweer gestopt met regenen en konden dus gewoon op pad. We zijn begonnen aan de overkant van ons hotelletje met het bekijken van een rij pseudo kraters aan de oever van het Mývatnmeer. Deze pseudokraters worden gevormd door gasexplosies wanneer gesmolten lava in water of over drassige grond stroomt. Nou dat is hier alle twee aanwezig. Je hebt er daarnaast ook een geweldig uitzicht over het meer en kunt er heel veel verschillende vogels spotten.

Wordt er in het IJslands uitgelegd (begrepen we naderhand) dat het zomers verstandig is om een vliegennet mee te nemen. a. konden we het niet lezen en b. waar haal je zoiets zo snel vandaan? Dat het nuttig had geweest is ons wel duidelijk geworden. Gelukkig waren het vliegjes en geen muggen maar we werden er evenzogoed gek van.

Vervolgens in de auto gestapt en om het meer heen gaan rijden. Aan de overkant had je een ‘Vogelmuseum’. Hier stonden alle voorkomende vogelsoorten die het gebied kent opgezet. Heel leuk om hier tussendoor te wandelen en uiteraard de ons bekende soorten maar ook de meest vreemde te zien. Leuke onderbreking van een uur.

Daarna zijn we naar de Grjótagjá kloof geweest. Hier kan je een grot in waar prachtig helder warm water doorheen stroomt. Vroeger was dit voor de IJslanders een populaire badplaats, maar door de vulkanische storingen tussen 1975-84 is het water te heet geworden om er te zwemmen of in te zitten. Het water is nu ± 50°C. Je kan er heel even je hand insteken maar zeker niet te lang. Leuk om er geweest te zijn.

Belofte maakt schuld, dus zijn we koffie met het zelfgemaakte gebak gaan nuttigen bij dat Duitse meisje in het restaurantje. Was heerlijk maar ook machtig en heeft gelijk als lunch gediend.

We hebben vandaag de zon nog niet gezien en die zal waarschijnlijk ook niet meer gaan schijnen. Er heeft zich daarnaast ook nog een stevig windje (ZW5) ontwikkeld. Voor de rest hebben we zoals voorgenomen, makkie aangedaan de rest van de middag. Lekker geluierd en boek (E-reader) weer eens opengeslagen.

Morgen staat in het teken van “Walvissen spotten” verder in het noorden. Yes, hier hebben we zin in.

Later…

1. Sjeeltje:
    Prachtige foto's weer! 👌🏻
  2. Lisette:
    31 augustus 2022
    Als het bewolkt is zijn de plaatjes vaak nog mooier toch. Mooie luchten
  3. Wilbert en Marianne:
    31 augustus 2022
    Deze zijn idd goed gelukt
  4. Ad en Monique:
    1 september 2022
    Wat is het weer genieten!! We reizen weer mee door de leuke en informatieve verhalen! En wat een prachtige foto's zeg. Bijzonder mooie zitten ertussen om in te lijsten. Veel plezier nog verder op deze mooie reis. Fijn dat jullie het zo treffen met goed weer. Liefs Ad en Monique
  5. Anita Peerdeman:
    Prachtige foto's weer!
  6. Willem Witteman:
    1 september 2022
    Mooie verhalen .en wat eten.
    We vandaag leuke foto's