Dag 3 Golden Circle

24 augustus 2022 - Skálholt, IJsland

Vandaag is het zover, we gaan op weg naar de ‘Golden Circle en het nationaal park Þingvellir’ opgenomen als UNESCO-werelderfgoed. Eerst natuurlijk een lekker ontbijtje nuttigen, koffers pakken want we slapen vanavond ook in het gebied en vervolgens ‘On the Road again’!

Je hebt hier de kloof van Almannagjá in het Þingvellir National Park, die maakt deel uit van een spleetzone van de Euraziatische en Noord-Amerikaanse plaat die door IJsland loopt. Als je er doorheen loopt zoals wij vandaag dan maken de breuken en kloven van het gebied de scheuring van de aardkorst heel duidelijk.

Vervolgens zijn we naar het warmwaterbrongebied Geysir geweest, waar de Strokkur ongeveer elke vijf minuten uitbarst. Prachtig gebied. Dit zijn echt van die natuurwonderen waar je nooit genoeg van krijgt vinden wij.

Daarna even bij een familieboerderij langs geweest. Dit is een café en restaurant in een gerenoveerde schuur met voedselproducten rechtstreeks van de boerderij. Zelfgemaakt (tomaten) ijs is een van hun specialiteiten. Het zal wel speciaal zijn maar er stond een ongelofelijke rij, je stond naast en in de koeienstal en daar kreeg ik nou niet bepaald echt trek in ijs van! Dus uit de rij gestapt en richting de waterval.

De laatste stop was de majestueuze waterval Gullfoss. Deze waterval dendert in twee fasen naar beneden in de kloof. Het water is afkomstig van de rivier Hvítá, dit is een gletsjerrivier. De bovenste waterval is 11m en de onderste 21m. De gemiddelde hoeveelheid water die langs de waterval loopt is 140m3/s in de zomer en 80m3/s in de winter.

Onze accommodatie, het Brekkugerði Guesthouse, ligt op het platteland, echt in ‘The Middle Of Knowhere', vlak bij het Geysir warmwaterbrongebied. Achter ons guesthouse liggen ook van die bronnen. We hebben onze spullen naar binnen gebracht en kregen van de eigenaar de nodige uitleg over de gang van zaken over de B&B. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een restaurant. Nou die vonden we in Skálholt op 4min. rijden. Dit dorp, je mag het eigenlijk geen dorp noemen, is tegenwoordig een boerderij, een kerk en een restaurant. Het eten was overigens perfect, zalm-forel met gebakken aardappeltjes, rode biet en sla en als toetje amandel-cake met sinasappelschaafsel. Het restaurant liep vol, dus moet een goede naam hebben in de regio.

Morgen richting het zuiden naar Skogar en Vik. Valt weer zat te beleven.

Later…

1. Kim:
    25 augustus 2022
    Mooi hoor! Ik kan mij dit nog heel goed herinneren. Ook dat je zo dicht bovenop die waterval staat! Dat is ook echt fantastisch.
  2. Sjeeltje:
    Prachtig.....
  3. Sjaak van den Boogaard:
    Ziet er top uit zeg.
    Ben alleen bang dat ik al die IJslandse namen/worden niet opsla🤪
  4. Wilbert en Marianne:
    25 augustus 2022
    Hebben wij onderweg ook last van 🤣🙃
  5. Lisette:
    25 augustus 2022
    Mooie foto's, zal indrukwekkend zijn.
  6. Anita Peerdeman:
    Heel gaaf!
  7. Veegertjes:
    25 augustus 2022
    Fascinerend, prachtig die gele tinten, zwavelgeur?
  8. Wilbert en Marianne:
    26 augustus 2022
    Ja, daar wil je niet te lang in vertoeven. 'Rotte eieren'
  9. Veegertjes:
    Prachtige foto’s!