Dag 5  Via Vik naar Skaftafell

26 augustus 2022 - Skaftafell, IJsland

We zijn vanochtend bijtijds opgestaan omdat we de Skógafoss waterval (wandeling) gingen doen. Eerst even douchen natuurlijk. Nou dat was weer een aparte ervaring. Eerste wat in je opkomt is, wat een apart luchtje hangt hier! Dan krijg je in de gaten dat je gewoon met geiserwater aan het douchen bent. Het ruikt nog net niet naar rotte eieren maar om nu te zeggen, joh lekker opgefrist, echt niet. Toen we de gordijnen opentrokken was het wederom ‘strakblauw’. Hoe wil je het hebben hier in IJsland? Vanmorgen 08:00uur en al 13°C. Dit maakte het mindere geurtje gelijk weer goed, hahaha.

Goed ontbijtje gepakt want er stond vandaag genoeg op het programma. We begonnen eerst met de ochtendgymnastiek, (‘Nederland in beweging tot bovenkant waterval, zeker zo’n 60m hoog, maar voelde wel als 100m!’) We hebben mooie foto’s kunnen maken, maar het verhaal van 2 gletsjers langs beide kanten van de rivier is zo’n 4 uur wandelen. Nou wat denk je... Uiteraard wel zo’n 45min langs de rivier gewandeld en de mooiste creaties gezien. Totdat we bij de ‘Steinbogafoss’ aankwamen, hoe verzin je het haha. Hier zijn we weer gedraaid. Toen we terug beneden kwamen was het echt prachtig, continu een regenboog en soms zelfs twee.

We hebben vervolgens koers gezet richting Vik. Nou, behoudens de kerk en een noodzakelijk tankstation, is dit een slaapdorp waar niets te beleven valt. Gauw doorgegaan.

Daarna hebben we Fjarðárgljúfur canyon aangedaan. Dit is een kloof van tufsteen, ± 100 m diep en ongeveer 2 km lang. We hebben een gedeelte van de wandelroute langs de oostelijke rand gedaan. We mochten niet naar beneden omdat ze de flora willen laten herstellen stond er op de bordjes. Waarschijnlijk toch wat te veel mensen toegelaten!

Onderweg zijn we ook nog gestopt om het Eldhraun lavaveld te bekijken. Dit lava veld heeft een dikte van 12m en is volledig overgroeid met mos. Fascinerend om te zien.

Vervolgens zijn we ook nog gestopt bij de Kirkjugólf rotsformatie, (De kerkvloer) Het is een ± 80m² grote plek van basalt zuilen, moet gevormd zijn door gletsjers en golven. Er is daar volgens zeggen namelijk nooit een kerk geweest, maar het gebied ziet eruit alsof het door de mens is gemaakt ???? Schijnt niet zo te zijn. Je kan ons van alles wijsmaken, we vonden het minder. (Om niet te zeggen niets).

Bij het naderen van ons hotel in Skaftafell hadden we prachtig uitzicht voor mooie plaatjes op de gletsjer. Hier gaan we morgen naar toe om op te wandelen. Verheugen ons erop.

We gingen heel enthousiast in ons hotel naar ‘Happy hour’! Huh... waar is iedereen toch, we zaten met z’n tweeën hahaha…! Trouwens hier is 'Happy hour' anders dan bij ons hebben we inmiddels begrepen. De tweede is niet gratis maar met 30% korting, ‘De Boeven’. Nemen er daarom niet een minder om hoor! Op de kleintjes letten, nu even niet! We gaan nu dineren.

Later…

1. Henk den Butter:
    27 augustus 2022
    Prachtig geschreven zoals altijd! Prachtige foto’s
  2. Ellen Slootweg:
    27 augustus 2022
    Ik reis gewoon met jullie mee door Ijsland, wat een prachtige foto's! Geniet ervan 😘
  3. Mirelle:
    Ik ruik jullie hier!!
  4. Wilbert en Marianne:
    🤣🤣 Opgelost met parfum!
  5. Monique Van Bokhoven:
    28 augustus 2022
    Tandenpoetsen met zwavelwater moesten wij ook soms, en zwavelthee natuurlijk:))
    Prachtige foto's, heel wat anders dan met mobieltje natuurlijk.
  6. Willem Witteman:
    29 augustus 2022
    laten jullie je namen met de stenen nog achter
    zoo van ik Marianne was hier
    en Wilbert Witteman. mooi hoor.