Dag 9 Verbinding tussen het oosten en noorden via het plateau naar het Mývatn-gebied

30 augustus 2022 - Myvatn, IJsland

Vanochtend lekker bijtijds opgestaan en naar de ontbijtzaal gelopen. Nou…we waren echt niet de eersten hoor, zaten zeker al zo’n 20 man/vrouw. Wat bezielt ze…zijn toch allemaal niet zo gek als wij! Hahaha.

Toen we wegreden naar onze volgende bestemming gingen we eerst even langs de supermarkt. Ik zag een wasinstallatie waar je met slang en lange borstel je auto even onder handen kon nemen. Na de gravelweg van gisteren geen overbodige luxe. By the way, ze rekenen er hier ook geen geld voor! De auto ziet er weer spik en span uit.

Na zo’n 20 min kwamen we aan op het plateau van Jökuldalsheiði, nou hier wil je maar een keer in je leven rijden hoor. Ca. 80km zonder huis, boom, mens of dier. We reden gewoon door een maanlandschap.

Inmiddels aanbeland in het Nationaal Park Vatnajökulsþjóðgarður reden we richting de Dettifoss waterval. Dit is de grootste waterval van IJsland, 44m hoog, 100m breed, met ca. een waterstroom van 193m3 per seconde hebben we vernomen. Hij wordt beschouwd als de krachtigste waterval in Europa, zal ons verder boeien maar hij was zeker mooi. Moesten hier inclusief klimmen en klauteren ongeveer 1,5 uur van onze route afwijken. Maar is zeker de moeite waard geweest.

Daarna zijn we naar Víti-krater gegaan . Dit is een enorme krater, ongeveer 300 meter in diameter. De krater kwam tot stand tijdens een enorme vulkaanuitbarsting en heeft min of meer non-stop gedurende 5 jaar als een borrelende ketel van modder huisgehouden. Dit al even terug hoor en staat inmiddels vol met water.

Vervolgens een wandeling gemaakt naar de nog altijd warme rotsen bij het lavaveld Leirhnjúkur. Dit is een nog altijd actieve vulkaan in het Krafla-vulkanische gebeuren en maakt deel uit van de centrale vulkaan Krafla. Deze heeft een diameter van ongeveer 25 km. Boringen hebben temperaturen van meer dan 340°C op 2 km diepte gemeten. Op het lavaveld waar wij doorheen zijn gewandeld zie je kokende moddermoerassen en er ontsnapt steeds zwavelhoudende damp met een geur die lijkt op rotte eieren. Niet prettig maar je wil het wel zien. Ze houden hem in de gaten met allerlei meetapparatuur.

Als laatste voor vandaag, zijn echt ook aan een borrel toe, zijn we naar het Hverarönd geothermisch gebied geweest. Dit spectaculaire hoge temperatuur gebied bestaat uit ruikende stoomopeningen en kokende modderputten. Blijft fascineren.

Vervolgens koers gezet naar het meer Mývatn waaraan ons hotelletje gelegen is. Hier zijn we morgen ook nog en gaan de regio verder verkennen.

We hebben met een leuk Duits meisje (werkt hier in een shop) een afspraak om op de koffie met zelfgemaakt gebak te komen. Leuk toch!

Later…

1. Monique Van Bokhoven:
    31 augustus 2022
    Hoop dit noordelijk deel echt nog eens te zien.
  2. Wilbert en Marianne:
    31 augustus 2022
    Zeker ook ee heel mooi gedeelte en de moeite waard. Vooral met ons weer. Tikte vandaag de 21C aan.
  3. John v Tongeren:
    31 augustus 2022
    Jullie vinden het toch niet erg als ik alle ijslandse namen weer vergeet!
  4. Wilbert en Marianne:
    31 augustus 2022
    😂 Nee hoor John, Breda of Tilburg had makkelijker geweest idd. Gelukkig als ik in dit programma de eerste letters typ vindt hij het vanzelf. Kopieer ik ze zo in m'n verhaal. Anders niet te doen.
  5. Ad de Groot:
    31 augustus 2022
    Zo hé, wat een land, jullie zien het toch maar weer... mooi hoor, ook de foto's en zeker de verhalen heel leuk weer, enjoy!
  6. Wilbert en Marianne:
    31 augustus 2022
    Prima naar ons zin, fantastisch land om door heen te reizen
  7. M.C. Koopman:
    31 augustus 2022
    Last van muggen bij het meer?? Wij hadden er heel veel last van daar. Was weer een mooie dag!!
  8. Wilbert en Marianne:
    31 augustus 2022
    Het waren gelukkig geen muggen maar vliegjes. Net zo irritant!
  9. Leon:
    31 augustus 2022
    Vanaf ons nieuwe vakantie adres een hele reeks gelezen. Het leest als een boek, erg interessant en prachtige foto's. Die laatste lijken we buitenaards ......
  10. Wilbert en Marianne:
    31 augustus 2022
    Fantastisch land Leon, zou ook iets voor jullie zijn om met eigen ogen te aanschouwen!
  11. Sjeeltje:
    31 augustus 2022
    Ik geniet weer heerlijk mee met jullie en kijk al weer uit naar het volgende verhaal....😘
  12. Wilbert en Marianne:
    31 augustus 2022
    Fijn te horen Sjeel, we genieten volop.
  13. Henk den Butter:
    1 september 2022
    Weer prachtig met geweldige foto’s