Dag 15 – Fanad

7 augustus 2021 - Dunfanaghy, Ierland

Hier in Dunfanaghy hebben wij lekker de handrem erop staan. We zijn in de relaxstand in de weer dus ook vanmorgen na het ontbijt zelfs nog douchen. Het hotel waar we hier zitten is van begin vorige eeuw, weliswaar gerenoveerd, dus wel gedateerd. In de ontbijt- en dinerruimte ligt er een prachtige oude doorleefde vloer. Je zou hem zo in je woonkamer willen hebben. Ik zit me dan altijd af te vragen hoeveel mensen er hier al overheen gelopen hebben.

We hebben de kaart erop nagekeken en besloten dat we naar het schiereiland Fanad wilden. Het weer beloofde volgens de site niet zoveel goeds maar dan vertel ik niet iets nieuws toch? Het is hier altijd 4-seizoenen op 1 dag maar dan hoop je op zomer. Vanochtend in ieder geval herfst.

Zijn eerst bij een kasteel geweest ‘Doe Castle’. Heeft zich een tragisch verhaal afgespeeld tussen vader en dochter. Wij moesten, al even tragisch, vluchten naar de auto omdat het water volop uit de hemel stortte. Na deze stortvloed zagen we het wel lichter worden.

Het zuidelijke gedeelte van het schiereiland reden we door glooiende heuvels maar vervolgens over steile bergweggetjes. Je zit dan in het ‘Knockalla’ gebergte met aan beide kanten water. Vervolgens reden we naar kaap ‘Fanad Head’. De kliffen rijzen hier weer echt omhoog en je komt op het punt waar het fjord eindigt in de oceaan. Hier kom je ook bij de vuurtoren aan, geweldige locatie, waar we in zijn geweest. Prachtige uitzichten heb je vanuit het hoogste gedeelte. We kregen via een gids de nodige uitleg hoe of het allemaal in z’n werk gaat. Daarna nog lekker rondgewandeld in dat gebied.

Teruggekomen in Dunfanaghy zijn we even wat koopjes gaan doen in de plaatselijke super. Daarna gaan ‘pubben’! Hier kwamen we in gesprek met een vrouw die geboren is in ‘Derry’ (Londonderry). Wij vertelden haar dat we Noord-Ierland niet in mogen. Snapte ze niets van, 'iedereen rijdt in en uit'! Zij zijn ook gekomen via de ‘grens van Derry', wat eigenlijk geen grens meer is, naar Ierland. Totaal geen controle en dat we zeker daar even moeten gaan kijken. Schijnt een compleet ommuurde stad te zijn. Het is maar een uurtje hier vandaan.

We hadden een tafel gereserveerd in een restaurantje even verderop in de straat. Je maakt allemaal wel eens een foutje, nou dit was er een! Behalve de wijn was er eigenlijk niets goed. Brrr... Morgen maar weer een tafeltje gereserveerd in ons eigen hotelletje.

Later…

1. Willem Witteman:
    8 augustus 2021
    een totaal andere wereld met die kliffen en Kastelen .wel mooi he .
    Gerritt sprak over de Ridder tijd .
    een week beleven .