Dag 16 – (London)Derry

8 augustus 2021 - Dunfanaghy, Ierland

Toen we wakker werden en we de gordijnen open schoven zagen we het al. Regen, regen en nog eens regen, echt Iers weer dus. We beginnen eraan te wennen. Er zou volgens ons niet zo heel veel verandering in komen. Desondanks was de temperatuur goed, ± 19°C, maar zullen het ponchootje wel uit de tas moeten halen vandaag.

Zoals gisteren aangegeven hebben wij op aanraden van een Engelse vandaag de auto gepakt en koers gezet naar (London)Derry in Noord-Ierland. Zijn echt blij dat we het gedaan hebben. Het is een compleet ommuurde stad en de trail is een must voor iedereen die deze stad bezoekt. Voordeel is dat het een heel compacte stad is en de wandeling over de historische stadsmuren is ideaal. Je kan je op deze manier ook heel goed oriënteren waar of je precies bent. De muren komen uit de 17e eeuw. Er staan allemaal infoborden langs de muren zodat je geen gids nodig hebt om een beeld van de stad en z’n geschiedenis te krijgen. Er is ook nog een indrukwekkende kanoncollectie bewaard gebleven.

Het is natuurlijk ook bekend van Bloody Sunday, de schietpartij waarbij 14 Ierse katholieke jongens en mannen neergeschoten werden door de Britse garde. De wijken zijn nog altijd goed te onderscheiden in katholiek en protestants al zijn er geen problemen meer. Op straat ontmoette we ook nog een fanatieke AJAX-fan. Hij wist alles te vertellen van het AJAX uit de periode 1995. Wilde altijd Jari Litmanen zijn met voetbalpartijtjes, hahaha. Geweldig leuk om hem te spreken.

Lekker gaan lunchen in een giga eettent ‘Annie’s’. Fantastische inrichting overigens, kwamen ogen tekort om alles te zien.

Enige smetje op deze dag was dat we een parkeerboete hebben van £ 45,00. Stonden blijkbaar op een gedeelte ‘alleen’ voor vergunningshouders. Hebben dat gemist, waren ons van geen kwaad bewust.

Morgen zakken we terug naar Ardara. Van hieruit gaan we Zuidwest Donegal verder bezoeken.

Later…

1. Sylvia van Bakel:
    8 augustus 2021
    👍super
  2. Willem Witteman:
    8 augustus 2021
    goed gedaan luitjes , mondje dicht gehouden tegen de parkeer wachter .
    en niet gezegd wat je van hem dacht .
  3. Willem Witteman:
    9 augustus 2021
    wat een mooie foto's we hebben ze allemaal bekeken prachtige herinneringen .
    geweldig Ma Witteman nog fijne dagen .
  4. Ann:
    9 augustus 2021
    Wat schrijf je toch altijd leuk!
  5. Erik Wels:
    10 augustus 2021
    Het ziet er erg stilletjes uit? Was dat ook zo?
  6. Wilbert en Marianne:
    10 augustus 2021
    Nee joh, dit is een knipsel uit een filmpje. Zat helemaal vol.