Het orakel in Delphi

17 augustus 2023 - Galaxídion, Griekenland

Met onze huurauto rijden door Griekenland is dé manier om door het land te reizen. Het geeft je alle vrijheid. We bepalen zelf hoe laat we ’s morgens vertrekken, stoppen onderweg waar en wanner we willen, kunnen van de begaande paden afwijken en zijn van niemand afhankelijk. Ook de wegen zijn echt goed te noemen.

Wat onze nieuwsgierigheid betrof naar het resultaat en de smaak van onze zelfgemaakte 'Pita' kunnen wij jullie meedelen dat hij voortreffelijk was! We hebben hem ook vanochtend bij ons ontbijt opnieuw geserveerd gekregen. Het ontbijt hier is echt ongelofelijk. Naast onze pita, vers fruit, yoghurt met honing en pompoenchutny, 5 andere zelfgemaakte chutny’s, verse jus, eitje, toast etc. etc.

Galaxidi, waar we nu logeren, is een leuk vissersdorpje met meer dan genoeg terrasjes en restaurantjes. Het ligt ver genoeg gelegen om het erge toerisme op afstand te houden, maar dichtbij genoeg om bijvoorbeeld Delphi te bezoeken. Het dorpje is perfect als siëstaplek zo tijdens de reis. Overdag ondernemen we iets en 's avonds lekker tussen de Grieken op het terras genieten en mensen kijken.

Zoals eerder gezegd hadden wij vandaag geen cursussen of iets dergelijks op het programma dus hadden de dag aan onszelf. We reden in een half uur naar het magische Delphi in de bergen met uitzicht op de Golf van Korinthe. De Grieken zeggen dat Delphi ‘Pytho genoemd’ de plek is waar het ‘orakel’ werd geraadpleegd over belangrijke beslissingen in de hele oude klassieke wereld. Zoals wij het begrepen hebben wordt sindsdien Delphi door de ‘Oude’ Grieken beschouwd als het centrum van de wereld, de omphalos – 'navel van de aarde'. Tegenwoordig is Delphi natuurlijk een gemeente van Griekenland en een moderne stad grenzend aan het oude gedeelte.

We gaan lekker een licht visje eten in het haventje en nog een afzakkertje halen. Morgen naar Meteora. Dit moet het hoogtepunt van onze vakantie worden. Staat al heel lang op onze bucketlist en niet voor niets op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

Later…

1. Marijke:
    17 augustus 2023
    Dat jullie genieten is wel weer te zien en het is leuk de verhalen te lezen en kijken weer naar prachtige foto's, wij genieten mee. Vandaag boodschappen voor paps gedaan en ff blijven plakken voor een drankje, lekker gekletst, was gezellig.
  2. Wilbert en Marianne:
    19 augustus 2023
    Super, blij dat jullie dit gedaan hebben. Dank jullie wel.
  3. Sjeeltje:
    18 augustus 2023
    Heel benieuwd naar Meteora; ik snap wel dat deze op jullie bucketlist staat! X
  4. Miriam:
    18 augustus 2023
    Gezellig om jullie weer te volgen tijdens deze mooie reis.