Sicilië - Vulcano krater

23 juli 2015 - Vulcano, Italië

Vanmorgen stonden we vroeg op. Het wekkertje stond op 06:00uur want het zou warm worden vandaag en we wilden in ieder geval boven zijn voordat de zon echt krachtig zou worden. Je kan de beklimming alleen te voet afleggen. In een klein uurtje waren we, ondanks het vroege tijdstip, drijfnat van het zweet boven bij de kraterrand. De top is in rechte lijn maar ca. 390m1. Toch de weg om er klimmend te komen is ruim 1.200m1 en dat bij een temperatuur van dan al 26gr over los lavagrind en as is best pittig. Een avond in de sportschool is vergelijkbaar. (Onze trainer zal tevreden zijn) Maar als de beloning dan daar is, maakt dat alles weer goed. En "Yes" die was er! Het uitzicht in de oude krater is onvergetelijk. Boven de kraterrand steken de zwaveldampen, die uit tal van spleten uit de aarde opstijgen, af tegen de blauwe hemel. Sommige rotsblokken en lavasteen zien er geel/groen uit van het vele zwavel. We zijn er niet al te lang gebleven want die zwaveldampen moet je zeker niet al teveel inademen lijkt ons. Daarnaast is het een penetrante geur.

Teruggekomen in onze accommodatie zijn we de normale dingen gaan doen als je opstaat. Dus lekker douchen en vervolgens aangeschoven aan het ontbijt. Altijd leuk gezicht om tussen slaperige hoofden te zitten terwijl wijzelf er al 03:00uur op hadden zitten. Na ons vroege avontuur hadden we onszelf een relaxdag toebedeeld. We zijn lekker naar het zwarte strand van Porto di Ponente gegaan. Heerlijk op een bedje gelegen en uitgerust. Voor de lunch zijn we een visje (lekkere Dorade) gaan eten met als voorgerecht "caprese".

Vlakbij de haven van Porto di Levante rookt en borrelt de aarde. De bekkens zwavelhoudende modder schijnen heilzaam te zijn. Vanmiddag wilde Marianne dus een gokje wagen en heeft een bad genomen en zich vervolgens afgespoeld in het warme zeewater. Ik geloof er niet in en mij stinkt het gewoon teveel. Teruggelopen naar onze B&B heb ik onderweg uiteraard even de dorst gelest. Het was warm  (ca 40gr) en vochtig vandaag! Nu lig ik dit neer te pennen aan de rand van het zwembad. Naar hè!

Morgen nieuw avontuur, we gaan verplaatsen naar Strombolie, ongeveer 2 uur verder met de ferry. Later...

1. Ad en Monique:
    24 juli 2015
    prachtige foto`s !!!
    zal gerust heel indrukwekkend zijn als je daar bent .
    liefs Ad en Monique