Sardinië - Aggius en Isola Rossa

31 juli 2016 - Aggius, Italië

Vandaag zijn we na het ontbijt weggereden om de Gallura-streek wat verder te ontdekken. We reden door heuvelachtig en bebost landschap. Op de achtergrond door weer en wind afgesleten roze–grijze rotsen. In de bossen zie je overal de resultaten van de kurkoogst. De geschilde kurkeiken hebben een karakteristieke rode kleur die blijft totdat de schors weer is aangegroeid. Ca. 90 % van de Italiaanse flessenkurken komt uit deze Gallura-streek vandaan. Onze volgende stop was Aggius. Dit plaatsje heeft z’n bestaansrecht door de winning en verwerking van graniet. Het is helemaal omgeven van graniet. Ook het weven van kleden op traditionele wijze is hier een bezigheid. Toen we de auto achterlieten,  Mar heeft dit wel eens eerder met me meegemaakt, heeft ze eerst even een foto gemaakt van het nummerbord en straatnaam waar we stonden. Nou ja…. hoezo?
Effe bakkie doen en plaatsje verkennen.  Komen we in een “Bandieten” museum terecht. Wisten niet dat zoiets bestond. Allemaal foto’s van gure schavuiten met grote geweren en pistolen. Voorlopers van de maffia dachten wij gelijk. Ook was er nog een 2e museum in het kleine dorpje waar ze allemaal weef- en kurkambachten lieten zien. We wilden aanvankelijk nog door naar Sassari maar het kwik was inmiddels opgelopen naar 42gr dus hebben we besloten om naar Isola Rossa aan de kust te rijden. Dit dorpje is geen eiland maar de Gallura heuvels lopen af naar zee en het landschap heeft allemaal roze rotsen. Het heeft z’n naam gekregen door een klein roodgekleurd rotseilandje in de baai. Aan de kust hebben we lekker in de schaduw van onze lunch genoten.
We zijn weer in de auto gestapt en via de haarspeldbochten door de heuvels terug naar onze accommodatie gereden. Hier hebben we lekker een duik genomen in het zwembad en een tukkie  gedaan op het grasveld er omheen.
Straks gaan we een hapje eten in Arzachena. Kijken wat dit te bieden heeft.

Later…

1. Lennart:
    31 juli 2016
    Klinkt prachtig
  2. Evelien:
    1 augustus 2016
    Voel me een beetje mee op reis met jullie, zo meelezend achter m'n bureau;) Heerlijke vakantie toegewenst!