Sicilië - Ragusa Ibla en Superiore

2 augustus 2015 - Ragusa, Italië

Zoals gisteren al gezegd bestaat de stad Ragusa eigenlijk uit 2 delen. Het oudste deel van de stad (waar wij verblijven) ligt op een heuvel van ca 400m1 hoog, begrensd door een 2-tal valleien. Een wirwar van middeleeuwse straatjes, pleintjes en trapjes. Na de aardbeving (1693) moest het destijds weer worden opgebouwd. Een deel van de  gemeenschap verkoos het bouwen van een nieuwe stad boven de opbouw van de oude. Aan de westzijde is zo het "Ragusa Superiore" ontstaan. Je had toen twee beschermheiligen in Ragusa. San Giorgio voor Ibla en San Giovanni voor Superiore. Ze gingen met elkaar de concurrentiestrijd aan en overal verschenen de meest prachtige en grote barokke bouwwerken in beide stadsdelen.

Even tussendoor. Vanochtend stonden Mar en ik om 09:00uur bij de bushalte om mee te rijden naar het hoger gelegen gedeelte. Terug zouden we lopen en hier en daar eea bezoeken. Met de vertrektijden nemen ze het niet zo nauw hier, kwam een klein kwartiertje later dan aangegeven. Prachtig die korte busrit tussen die oude baasjes. Je zou denken dat ze volop ruzie hebben. Staan, zitten, weer staan en driftig gebarend zijn ze met elkaar aan het communiceren. Gaaf om mee te maken. Nadat we boven uitgestapt waren, liepen we zo een soort Fiat 500 beurs op. Allemaal netjes in een rij opgesteld, de prachtigste exemplaren stonden er.

Het schijnt dat bij de bouw van de kathedraal San Giovanni het budget nogal beperkt was wat af te leiden valt aan het ontbreken van de rechter klokkentoren. Als het ons niet verteld zou zijn, hadden we gedacht dat het zo hoorde. Wij vinden het een pracht gebouw. Binnen namelijk zie je schitterend  stucwerk en fresco's. In de hoofdstraat (Corso Italia) van Superiore staat een oud herenhuis "Pallazzo Bertini" waar 3 maskers boven de ramen hangen die de drie sociale klassen voorstellen. Een tandeloze bedelaar die zijn tong uitsteekt, een handelaar met een tulband en een deftige, zelfverzekerde edelman. Wel jammer dat ze tegenwoordig tegen de duivenpoep beschermd moeten worden, en dus in een soort gazen kastje zitten.

Ragusa Ibla, het deel wat op de oorspronkelijke stad is herbouwd vinden wij veel authentieker en leuker. Door de wirwar van straatjes die allemaal weer op pleintjes uitkomen zijn we de weg nog wel eens kwijt maar dat nemen we maar op de koop toe. Ook hebben ze rond de Duomo een geluidsysteem aangelegd en hoor je piepen en klikken. Dit moeten roofvogels voorstellen om de duiven weg te houden. Het lukt redelijk vinden wij. Toch heeft het Ragusa geen windeieren gelegd want er staan tegenwoordig maar liefst 18 van deze bouwwerken op de UNESCO lijst. Wij raakten vandaag met een vrouw in gesprek (jarenlang in Canada gewoond dus sprak vloeiend Engels) en zij vertelde ons dat Ragusa Ibla ook het decor is van een detective serie, zeg maar de Italiaanse "De Cock" van Baantjer. De stoffige, warme straatjes tussen de oude palazzi lenen zich hier natuurlijk bij uitstek voor.

Ondanks dat het 2 bloedhete dagen waren met een hoge vochtigheidsgraad hebben wij ons hier prima vermaakt. We gaan over een uurtje lekker nog wat eten in het oude stadje en trekken morgen weer verder. Onze laatste dagen gebruiken we zoals gewoonlijk om bij te komen van onze belevenissen. Helemaal niets doen, enkel luieren en lezen We gaan naar de zuidoostkust, het badplaatsje Lido di Noto. Later...