Dag 6 - Custer State Park in de Black Hills

22 juli 2019 - Custer, South Dakota, Verenigde Staten

Wat is dit een enerverende dag geweest!

Zeven uur ging het wekkertje, eerst lekker douchen en vervolgens ontbijten.

Om 07:45uur reden we weg richting het Custer State Park resort. Hier vandaan zijn we onze jeepsafari gaan doen. Op zoek naar Wildlife met onze gids ‘Bob’ en nog 2 Amerikaanse stellen. We kregen te horen dat de gids 10min vertraagd was omdat hij vaststond tussen de bizons. Dat beloofde wat. Je mag max. 35 Miles p/uur rijden omdat er zomaar bizons over kunnen steken. Eenmaal op pad kwamen we gelijk al een Ree met jong tegen in het woud. Weer 10 min later zagen we ze lopen. We denken een kudde van ca. 80 bizons met kalveren. Wat enorm gaaf om deze giganten hier te zien lopen. Vooral de stieren zijn indrukwekkend groot en woest. Heel bijzonder was om te zien dat de stier achter de koe ging staan en haar urine dronk. De gids vertelde ons dat dit is om te signaleren of ze al vruchtbaar is. Rare beesten die bizons. Eenmaal weer op pad kwamen we antilopen tegen. We werden dus volop bediend. Als verrassing had hij ook nog een kolonie met prairie dogs voor ons. Ze zijn gelukkig minder gevaarlijk dan het klinkt.

Na weer terug te zijn bij het beginpunt zijn we in de auto gestapt om op pad te gaan naar Mt. Rushmore. Dit 18m1 hoge monument toont, uit graniet gehakte portretten van vier Amerikaanse presidenten: George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln. We kenden de plaatjes uiteraard maar als je dit live ziet ben je wel overdonderd. (Er is 14 jaar aan gebouwd 1927-1941).

Nu we toch bezig waren hebben we gelijk Crazy Horse meegepakt. Dit monument, waar ze nog altijd mee bezig zijn, is ter ere van de indiaanse Lakota leider Crazy Horse. Wanneer het af is, zal het Crazy Horse uitbeelden, rijdend op een galopperend paard. In 1939 werd de beeldhouwer door de indiaanse Siouxleider Henry Standing Bear benaderd om een ontwerp te maken. De bouw van het monument is gestart in 1948 en het gezicht werd afgewerkt in 1998. Het is niet duidelijk wanneer het beeld af zal zijn. Grappig was dat we vanuit het visitor center naar het monument werden gereden met zo’n typische Amerikaanse gevangenis bus. De stangen zaten er nog wel in, alleen de handboeien niet meer.

Terug in Custer hebben we in de ‘Cowboy Inn’ een overheerlijke, hoe kan het anders, bizonburger genuttigd. Smaakte voortreffelijk!

Het was een lange maar onvergetelijke dag.

Later…

1. Miriam:
    23 juli 2019
    Ontzettend gaaf mooie ervaringen.
  2. Sylvia van Bakel:
    Geweldig
  3. Ingrid:
    23 juli 2019
    Wat gezellig om iedere keer jullie verhalen te lezen en wat schrijf je leuk Wilbert!
    Gaaf hè, de presidenten in de rotsen.
    Veel plezier en liefs😘
  4. Petra:
    23 juli 2019
    Mooie foto's, en wat een ervaring!
  5. Willem Witteman:
    23 juli 2019
    wat een indruk moet dat op jullie maken
    tof .
  6. Willem Witteman:
    we genieten nog steeds
  7. Lisette:
    24 juli 2019
    Fantastisch hoor, mooie plaatjes ook. Kan me voorstellen dat deze dag grote indruk heeft gemaakt.
  8. Agnes Weber:
    24 juli 2019
    Erg leuk weer ... indrukwekkend dat beeld hoor ...
  9. Veegertjes:
    24 juli 2019
    Zo das genieten, prachtige foto’s
  10. Sjeeltje:
    25 juli 2019
    Zoooo......die buffalo's zijn echt groot !!! Gaaf dat jullie er zoveel gezien hebben.