Magisch Meteora

19 augustus 2023 - Kastraki, Griekenland

Gisterenavond zijn we dus naar de sunset view geweest van de kloosters. Als je dit live meemaakt snap je waarom het op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. Ook vandaag is het weer wonderbaarlijk om te zien hoe de kloosters deze rotsen sieren. Je kan bijna niet stoppen met schieten van ansichtkaartwaardige foto’s. We zijn vandaag begonnen om weer even naar het viewpoint te rijden en de plaatjes met een ander zonlicht te schieten.

Vroeger was het Meteora gebied een binnenzee, door erosie zijn deze rotsformaties ontstaan. Je verbaast je er wel over waarom ze hier de kloosters op gebouwd hebben. De enige reden die wij ons kunnen bedenken is om ‘dichter bij God’ te kunnen zijn. Je kan je niet voorstellen hoe ze dat allemaal naar boven gesjouwd hebben gekregen.

Destijds waren de kloosters alleen te bereiken via een katrol en werd alles omhoog gehesen of moesten ze een stuk klimmen via een touwladder.

Wij moesten in sommige gevallen, om de kloosters te bereiken, ook de hoge rotsen beklimmen. En dan hadden wij in de meeste gevallen steile trappen. Maar dan heb je ook wat en werden we beloond met een verpletterend uitzicht. Enige nadeel aan deze bezoeken waren dat je, uit respect uiteraard, met 37°C een lange broek of lange jurk aan moest. Blote schouders was overigens ook verboden.

We hebben er uiteindelijk drie bezocht. Bij de vierde stonden we voor het hek maar gingen de nonnen in gebed voor de lunch. We mochten dus niet meer naar binnen. Het zij zo. In ieder geval ontzettend genoten van dit cultuursnuiven en gaan hier op de eilanden voorlopig even van bijkomen en heerlijk uitrusten.

Morgenvroeg op pad richting Lefkas, we wijken overigens wat van de route af en gaan een bezoek brengen aan een heel goede vriend die ik al jaren ken. Hans (de Vries) woont namelijk al enige jaren een groot gedeelte van het jaar met z’n vriendin Maria in Kanalaki aan de Ionische kant van Griekenland. Het is voor ons redelijk op de route naar Lefkas dus gaan daar graag voor om. ‘Once in a Lifetime’, (nou ja hoeft natuurlijk niet hé!) om elkaar hier te ontmoeten. Kijken er naar uit.

Later…

1. Leon:
    20 augustus 2023
    Prachtig!!! Was zeker de moeite waard. Respect voor jullie, zo’n klim in de hitte 🥵
  2. Leon:
    Mooie reis maken jullie weer. Geniet ervan! 🌞
  3. Mirelle:
    Prachtig!!!
  4. Nathalie:
    20 augustus 2023
    Erg interessant ......ik krijg steeds meer zin om ooit naar Griekenland te gaan😍
  5. Wilbert en Marianne:
    22 augustus 2023
    Als het moment daar is, zeker doen!
  6. Ivonne&bart:
    Prachtig foto’s