Bezoek aan Hans en aankomst op Lefkas

20 augustus 2023 - Mikros Gialos, Griekenland

We hadden de wekker vroeg gezet want wilden bijtijds aan het ontbijt zitten omdat we vandaag natuurlijk bewust van onze route af zouden wijken om Hans de Vries te bezoeken. Dit was alles bij elkaar toch zo’n 150km om. Maar als je zo dichtbij zit dan wil je een vriend, waar ik heel veel mooie momenten mee heb beleefd, toch bezoeken.

We hadden afgesproken dat ik zo’n 12km vóór Kalanaki (waar hij woont) zou bellen. Hans stond ons op een brug op te wachten. Het weerzien was ontzettend hartelijk en vertrouwd zoals in onze beste jaren. ‘Yanna Hollandia’ zoals hij hier genoemd wordt reed ons op een oranje elektrische vouwfiets naar z’n huis toe. Prachtig ruim huis, zojuist weer helemaal opgefrist aan de buitenkant, midden tussen de olijf-, sinaasappel- en vijgenbomen incl. zwembad. We hebben lekker in de tuin koffiegedronken en oude verhalen opgehaald en verder alle nieuwtjes gedeeld. Hij is nog verdomd goed op de hoogte van het reilen en zeilen in ons dorpje. Daarna zijn we naar Parga geweest waar we wat gedronken hebben op het terras. Vervolgens een lunch gepakt met uitzicht over de Ionische zee en naar z’n vaste strandje toe waar hij altijd komt.

Bij afscheid nemen kwam nog de opmerking met een knipoog Op ‘Preveza kan je vliegen met Transavia’, het is maar 2,5uur en ligt op een klein uurtje rijden bij me vandaan.

Wij zijn inmiddels aangekomen op Lefkas. Altijd gedacht dat het een eiland was maar het is verbonden door een brug met het vaste land. Dit keer dus nog geen ferry.

Lefkas ook wel Lefkada genoemd komt van het Griekse woord 'Lefkos' wat 'wit' betekent. Dit komt naar zeggen door de witte rotsen en hagelwitte stranden van het (schier)eiland.

Het middendeel van Lefkas is bergachtig gebied en heeft als grootste dorp Karya. Lekkere bijkomstigheid is dat bekend Lefkas staat om de goede lokale wijn (dus Mar en ik zitten wat dat betreft opnieuw op de goede plek). Ze maken/persen hier ook olijfolie.

We verblijven in een studio in een rustige omgeving van de baai van Mikros Gyalos. Er is hier geen ontbijt dus kunnen we in ons keukentje zelf een klein ontbijt maken. Op enkele meters van de studio ligt het strand. Dus als we willen kunnen we de dag beginnen met een duik in zee of een plons in het zwembad.

Morgen gaan we kijken of we een bootje kunnen huren om een paar uurtjes de zee op te gaan.

We hebben een enerverende en gezellige dag achter de rug.

Later…

1. Nicklas:
    21 augustus 2023
    Onwijs leuk, hij veranderd niks!
  2. Wilbert en Marianne:
    22 augustus 2023
    Kwa doen en laten zeker niet, wat strammer zei hij, maar dat hebben we allemaal op onze leeftijd.
    Doet alleen niet veel op de dag, maar dat deed hij vroeger ook al niet! Hahaha
  3. Sylvia van Bakel:
    21 augustus 2023
    Gaat nog steeds allemaal goed begrijp ik 🍷🌞😃
    Wij gaan in oktober naar Lefkas dus graag alleen maar positieve dingen schrijven hahaha
  4. Ad en Monique:
    21 augustus 2023
    Wat ontzettend leuk dat jullie dat gedaan hebben. Mooi weerzien, sterke verhalen, fruitig wijntje, zoet gebakje. Kortom deze dag was wederom een feestje voor jullie. Lekker genieten van alles!!
  5. Dorine:
    21 augustus 2023
    Heerlijk dat jullie zo genieten en wij een beetje mee kunnen reizen door de mooie verhalen en foto’s