Sardinië - Gairo, Jerzu en Perdasdefogu

6 augustus 2016 - Perdasdefogu, Italië

Vandaag zaten we weer in ons ritme hoor. 07:00uur het wekkertje, doezelen en kwartiertje later eruit. Onze dagelijkse plank- en zwemoefeningen (Lennart en Roel zullen trots op ons zijn) gedaan en aan de ontbijttafel gezellig aangeschoven bij Frank en Els. Moesten nog wat kosten delen van ons gezamenlijk aperitief en diner van gisteravond. Zij reizen verder vandaag. Wij gingen als eerste naar Santa Maria Navarrese om een zodiac te huren. Ging niet door, mochten niet uitvaren aangezien volgens hen (nemen geen enkel risico) de wind te hard dus de golven te hoog waren. Ikzelf had het wel aangedurfd. Morgen een nieuwe kans anders maar aan de westkust ter hoogte van Bosa. Planning omgegooid en als eerste naar Gairo. Dit ligt in een diep ravijn met kalksteenwanden. Het ging ons eigenlijk om Gairo Vecchio. Tegenwoordig een spookstadje omdat het geëvacueerd moest worden na een aantal aardverschuivingen door overvloedige regenval. Je zou er ook zo een sprinkhaan restaurant kunnen beginnen, zoveel als we die daar tegenkwamen. Onderweg lekker  geluncht. Vervolgens zijn we via Jerzu, een plaatsje wat gebouwd is op verschillende niveaus en met huizen van twee of meer verdiepingen die uitkijken op dezelfde hoofdstraat. We zijn via steile, kleine zijstraatjes door de benedenwijk gereden. Gaf weer de nodige “Oh’s” en “Nee hè, hier doorheen”, “Moet ik eruit om te kijken”. Uiteraard niet toegegeven maar ik kreeg het af en toe wel wat warm. “Als ik maar niet achteruit omhoog hoefde”. Met soms ingeklapte spiegels zijn we er weer uitgekomen. Daarna richting Perdasdefogu. De natuur is hier onbeschrijfelijk mooi. Het is een bergdorpje hoog in het Ogliastragebied. De weg loopt langs een plateau en biedt een spectaculair uitzicht op zee en de toppen van het gebergte in de verte. Deze route behoort naar zeggen tot een van de fraaiste van Sardinië. Wij vonden in ieder geval van wel. Uiteindelijk aan de andere kant van het gebergte langs de kust terug gereden. Hebben we lekker nog 2,5uur aan het zwembad geluierd.
Net terug van ons diner. Heerlijk gegeten. Maar wat denk je, bij de antipasta werd er naast de bruchetta iets op tafel gezet waarvan wij dachten dat het groente was. Artisjok of iets dergelijks. Bij nog eens goed navragen en met hulp van mede-eters, kwamen wij er achter dat het koeienmaag was!!! Welke van de zeven weten we niet, maar waren er wel gelijk klaar mee. Bbbrrr.… Even heel goed gespoeld met een Vino Bianco! Morgen gaan we zien of we het water op kunnen en zoniet dan kijken we wel wat de dag ons brengt. Deze was in ieder geval top!

Later…

1. Ann:
    7 augustus 2016
    Geweldig weer! Je moet ook niet alles willen weten wat je voorgeschoteld krijgt....
    Hoop dat jullie toch nog met een zodiac uit kunnen varen, lijkt ons heel leuk om daar de foto's van te mogen zien. Geniet nog maar lekker van de mooie omgeving.
  2. Marijke:
    7 augustus 2016
    Zijn weer helemaal bij met lezen en foto's kijken. Lieve help, is maar goed dat de auto niet zo groot is, wel ff spannend !!!
    Maar weer gezellige verhalen en prachtige foto's, genieten met jullie mee.
    Koeienmaag, nee zouden wij ook laten staan, dat de rest moge smaken. Arriverdeci
  3. Willem Witteman:
    7 augustus 2016
    dat valt mij tegen ,alles eten wat de pot schaft ,geiten kop- kippenmaag-
    dus ook koeienmaag (rolpens is een delicatesse ziet er uit als kippenvlees, wat jullie zijn voor geschoteld is waarschijnlijk boekmaag geweest. alles is te eten als je weet hoe ,(vragen).
  4. Lisette:
    7 augustus 2016
    Nou weer een verhaal. Snap wat je bedoelt met dit nauwe doorgang. Hadden wij in Rouen met een viaduct. Maar je maakt het idd wel allemaal mee én het is iets wat je noooooit met vergeet.
    Nou valt me toch wel beetje tegen van jullie als Boergondiërs en nazaat van n Witteman dat die koeienmaag niet is gegeten hoor, ha ha.