Sicilië - Beklimming Stromboli vulkaan

25 juli 2015 - Stromboli, Italië

Iets langer geslapen dan normaal want we wilden uitgerust aan de beklimming beginnen. Na het ontbijt onze handdoeken gepakt en naar beneden gelopen. Je loopt dan zo het zwarte lavastrand op. Ikzelf ben tussendoor nog even onze bergschoenen, zaklampen, windjacks en rugzak gaan vastleggen. Voor de rest lekker op een bedje gelegen, geluierd en als enige activiteit een lunchje gepakt (uiteraard de vangst van de dag, weer een heerlijk rood visje). Deze keer voerde water de boventoon, we moesten per slot van rekening behoorlijk zwaar klimmen. Kortom ca 16:30uur gingen wij goed voorbereid en vol goede moed naar het "trekking center". Onderweg had ik er al een hard hoofd in, de top van de vulkaan was namelijk niet te zien en lag volledig in een wolkendek. Ik zei nog enthousiast tegen Mar "Na zonsondergang wordt het vaak rustiger, trekken de wolken weg en krijgen we een heldere sterrenhemel". Vandaag dus even niet! Wat eigenlijk een van onze absolute hoogtepunten van de reis zou moeten zijn liep helaas iets anders. Maar de natuur laat zich niet dwingen en dat is maar goed ook.

Stromboli bezoek je voor de vulkaan. De wandeling naar de krater (heen en terug) duurt dik 5,50uur. Je kan er bijna je horloge op gelijk zetten, elke 20 minuten spuit er gloeiendhete lava spuitend en bulderend als een fontein de lucht in. Je hoorde de eruptie wel en zagen eenmaal heel duidelijk de vonkenregen. Alleen waren we toen nog bezig met de klim en had helaas niemand z'n camera gereed. Voor de rest zag je in de wolken continu de oranje gloed en stonden we met mondkapjes op in de zwaveldamp. We hebben bovenop de kraterrand nog een 10-tal minuten staan wachten of het wolkendek toch nog zou verdwijnen maar helaas. Het is en blijft een loodzware, spectaculaire onderneming die we achteraf gezien voor niets hadden willen missen. Moe maar voldaan, met dikke kuiten van het klimmen, zware bovenbenen van het heel stijl dalen door het losse lavazand kwamen we om 23:00uur terug bij Magma trekking. Na een pizza verorberd te hebben en ons vochtgehalte op peil gebracht (dit keer wel met het dik verdiende gerstenat en wijn) gaan we lekker douchen en ontzettend trots op onszelf het bedje opzoeken. Soms gaan de dingen niet altijd zoals je graag wenst, het zij zo!

Morgen ca.11:00uur gaan we weer richting Sicilië. Op naar Cefalu. Later...