USA - Alcatraz - Lombard Street - San Francisco Downtown

8 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vanochtend weer bijtijds opgestaan omdat Alcatraz op het verlanglijstje stond. Even gauw wat broodjes aan de overkant gehaald en in het hotel met een bak koffie weggespoeld. Er hing trouwens een behoorlijke mist rond en in San Francisco en het was fris. Om 10:00uur vertrok de ferry naar het eiland toe. Het gevangeniseiland (1934 – 1963) ook wel “De Rock” genoemd dankt zijn naam aan de Spanjaarden die het zo noemden omdat er destijds een grote kolonie pelikanen leefden. Het was niet zomaar een gevangenis. Je zat hier niet voor niets en ze hadden vaak eenzame opsluiting. Amerika’s zwaarste criminelen o.a. maffiabaas Al Capone en gewetenloze moordenaar Robert Stroud zaten hier levenslang gevangen. Volgens de officiële bronnen heeft er niemand weten te ontsnappen. Maar je weet het hé, het zijn Amerikanen. Ze zeggen dat dit komt door de adequate beveiliging destijds en het ijskoude water rondom het eiland. Ze hebben wel een 5- tal pogingen ondernomen. We vonden het een indrukwekkende morgen. Na terugkeer op de wal zijn we richting Golden Gate gewandeld. Maar al gauw kregen we in de gaten en vernamen dit ook van de locals dat het vandaag niet echt helder zou worden. Ik heb dan ook op afstand de brug zo goed als het ging op de foto gezet en we zijn na op pier 39 geluncht te hebben weer het centrum ingegaan.

Vanaf Mason Street zijn we Lombard Street omhoog gelopen. Wij denken de beroemdste straat van SFO. Hij heeft een stijgingspercentage van ca. 20%. Toch bij lange na niet de steilste. Dat is Filbert Street met een stijging van 30%. Lombard Street is met de auto alleen bergafwaarts te berijden met scherpe bochten en slingert tussen voortuinen met heggen en hortensia's. Aan de zijkanten zijn trappen die wij tot aan Hyde Street omhoog gelopen zijn. Vanaf hier heb je prachtige vergezichten over de stad. Uiteindelijk zijn we in een cafeetje terecht gekomen waar er Happy Hour was. Vervelend zeg…. Uiteindelijk klimmend en dalend weer in ons hotelletje aangekomen. Zal morgen wel allemaal stijf zijn, Marianne d'r horloge gaf bijna 20.000 stappen aan. Pfff!

Morgen gaan we onze auto oppikken en hebben we onze verplaatsing naar Yosemite (Ca. 325km).

Later…

1. Ad en Monique:
    9 augustus 2017
    in the pocket, zo`n sportieve en indrukwekkende dag! fijne dag weer vandaag !! x monique
  2. Mir en Rich:
    9 augustus 2017
    Gaaf! Is wel fantastisch om op Alcatraz te zijn en golden bridge. Ondanks de mist staat di
  3. Peter Paul:
    10 augustus 2017
    Wat heerlijk om te lezen. Mooie herinneringen aan onze reis worden weer levend door jullie reisverslag. Geniet!!!