Amalfikust - Pompeï en Vesuvius

8 augustus 2018 - Pompeii, Italië

Vandaag schoven we om 8u00 aan het ontbijt. Iets later dan gepland omdat we vooraf eigenlijk nog even wilde zwemmen. Morgen maar doen dan. Lekker stevig ontbijtje want er stond genoeg op de rol voor vandaag en er zou waarschijnlijk voorlopig niet zo snel iets voorbij komen. Even voor 9u00 reden we met onze F500 van de berg af richting Pompeï, onze 1e stop van vandaag. Ik ga die TomTom van ons overigens “Annie” noemen. Wat een gek wijf is het zeg. Na een tunnelgedeelte moesten we de snelweg op, tevens een stuk ‘Peage van € 2,10'! We zaten koud op de snelweg, je kent heg nog steg, stuurt ze ons er weer vanaf. Uiteraard vraagtekens maar je volgt dan toch ‘Annie’. Rijden zo'n 10min en zien ook weer borden Pompeï langs de weg. Wat schets onze verbazing, na een paar straten staan we weer voor dezelfde Peage!!!! Affin weer € 2,10 betaald en karren maar weer. Annie wilde ons er uiteraard weer afsturen maar deze keer maar genegeerd en kwamen we op plaats van bestemming aan.

Zo en nu Pompeï. Als je er zo dicht bij bent moet je er zeker langs en het gezien hebben. In 79nC legde de uitbarsting van de Vesuvius deze Romeinse stad volledig in de as. Toch zijn alle gebouwen perfect bewaard gebleven maar daar kwamen ze pas 1700 jaar later achter toen ze de stad herontdekten, bedolven onder de as. De opgravingen gaan vandaag de dag nog steeds door, maar ca. 60% van de stad ligt nog altijd onder de as. Pompeï heeft alles wat je van een Romeinse stad kan verwachten: thermen, bakkerij, grafmonumenten, marktplaatsen, theaters, amfitheater, universiteit en rechtbank. Pompeï is eigenlijk best groot en hebben er zeker ca. 3,5uur rondgewandeld. Fantastisch en indrukwekkend om te zien.

En dan naar de veroorzaker van dit alles. “De Vesuvius”. We wilden hem toch even met eigen ogen aanschouwen. ‘Annie‘ wilde ook nu weer roet in het eten gooien maar we waren haar een stap voor en hadden maling aan haar. We blijven die Italianen niet elke keer spekken.
De wereldberoemde vulkaan ligt in de baai van Napels, ten zuidoosten van de stad. Destijds, in de Romeinse tijd voor de uitbarsting, beschouwde ze hem toen als een gewone berg. Nu weten we wel beter. Vandaag de dag is de Vesuvius uitgeroepen tot Nationaal Park en kan je er uitstekend wandelen. Een wandeling naar de krater duurt ongeveer 45min. De hoogste top van de Vesuvius, “Monte Vesuvio”  is nog steeds actief en er komen geregeld gasdampen voor. Wanner de vulkaan tot uitbarsting komt kan men niet met zekerheid zeggen, maar dat het een keer gaat gebeuren is wel zeker! Mmmm, voor ons gevoel hebben wij bij de krater naar een dode vulkaan staan kijken. Momenteel wordt op de vruchtbare hellingen aan wijnbouw gedaan. Lacima Christi, we hebben er al een paar flesjes van op! Hahaha.

Was een enerverende dag en sluiten deze af op ons terras met zicht op de vulkaan en hoe kan het anders dan met nog zo’n flesje erbij!

Ciao, later...

1. Henk den Butter:
    9 augustus 2018
    Het is weer mooi verteld! Geniet er van
  2. Sylvia van Bakel:
    Mooie foto's!!!! Leuk verhaal :-) Ik zou Annie inruilen haha
  3. Mariska sleper:
    9 augustus 2018
    Het is weer genieten om jullie mooi avontuur te volgen ciao,caio
  4. Agnes Weber:
    9 augustus 2018
    Leuk om weer te lezen en te kijken hoor .... bizar die versteende lichamen he ... brrrr
  5. Ellen:
    9 augustus 2018
    Weer super leuk om jullie avontuur te volgen, mee genieten !
  6. Ann:
    11 augustus 2018
    Prachtige foto's en idem verhaal en ja Annie is een zakenvrouw:-)