Bezoekjes aan Anogi en Kioni

26 augustus 2023 - Vathy, Griekenland

We wilden eigenlijk vroeg opstaan, helaas dat is mislukt. Had de wekker weggedrukt, maar werd uit mezelf gelukkig wel wakker om 09:15uur. Snel douchen natuurlijk zodoende waren we nog net op tijd om het ontbijtje mee te pikken. Anders is het ook niet zo’n malheur hoor. Ga je gewoon Vathy centrum in daar is ook genoeg te vinden. Maar toch de boekhouder in mij zegt altijd ‘Als je er niet voor hoeft te betalen (zit natuurlijk in de prijs van de kamer) waarom dan extra!’ Dus 5min voor tijd schoven we aan.

We hadden vandaag een tweetal bezoekjes gepland. Om te beginnen ‘Anogi’, is het oudste dorpje van het eiland boven op de hoogste berg van Ithaki ‘De Niritos’ (Je wil niet weten hoeveel haarspeldbochtjes we hebben overwonnen). Momenteel niet meer dan een lintbebouwing van een tiental huizen, vroeger de hoofdstad van het eiland. We hebben hier een kerkje bezocht uit de 12e eeuw met daarnaast een klokkentoren. Beiden (gerestaureerd weliswaar) en nog in gebruik. Als ik heel eerlijk ben, wil je hier niet .… gevonden worden.

Daarna afgedaald richting Kioni maar kwamen eerst Stravos tegen. Een dorpje met een sfeervolle uitstraling. Op het dorpsplein staat een kerk en ook een beeld van Odysseus. Die wordt hier op Ithaki verafgood, zeg maar beschermheilige. We zijn hier ook een kerkje binnen gegaan en hebben gesproken met een ‘Pappas’. Griekse priester die getrouwd mag zijn en kinderen mag hebben.

Daarna nog verder naar beneden afgedaald naar Kioni. Dit is een charmant kustplaatsje en gelijk ook een van de mooiste dorpen van Ithaki. Een heel idyllisch haventje met een boulevard. Het kabbelende water en prachtige uitzicht geven ons het echte vakantiegevoel.

Na dit alles bezocht te hebben waren we sowieso toe aan zwemmen. Vanaf Kioni richting Frikes kwamen we langs een strandje ‘Kourvoulia’ genaamd. We moesten hiervoor via een smal paadje tussen de struiken door afdalen. Heerlijk gelegen, nou ja wel op de keien, maar alles wendt. Overigens echt Grieks. Vervolgens richting Vathi.

Hoe lekker is het om in je B&B kamer te komen en live mee te maken dat Max opnieuw lekker ‘pole’ pakt in Zandvoort.

Later...

1. Ad en Monique:
    26 augustus 2023
    Wat een fantastische vakantie hebben jullie weer. Wij genieten en reizen mee op afstand. Erg leuk weer om zo mee te kunnen gaan met jullie. Net als alle andere jaren. Veel plezier nog samen 😍 liefs, Ad en Monique
  2. Nathalie:
    27 augustus 2023
    9.15 wakker worden...dat is echt vakantie......geniet ervan.